FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/02/2017

Efterlevande makes rätt till arv och arvingars rätt till laglott oavsett testamente

min far ligger för döden och är väldigt bitter över sin familj ,säger att han ska testementera över 1 miljon till ett kristet samfund . min mor lever och dom har varit gifta i över 50år inga äktenskapsförord eller andra papper är skrivna mellan dom ..hela deras förmögenhet kan ligga mellan 2 och 3 miljoner tillsammans med fastigheter å egendom..om detta testamente skrivs hur lagligt e de mot min mor och mina syskon ,,får han testementera hur mycke som helst , och hur mycke får min mor ,jag vill hon ska få ALLT , kan man motsäga ett sådant testament ..mvh Lolle

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med nämner du att din mor och din far är gifta och att inget äktenskapsförord har upprättats emellan dem. Då din far går bort hälftendelas således all deras giftorättsgods och din mor är berättigad till sin halva, vilket stadgas i Äktenskapsbalken 9 kap 1 § och 10 kap 1 §. Som du önskar leder även äktenskapet till att er mor har rätt att disponera över er fars arv fram till sin död, enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). Detta är under förutsättning att ni alla är helsyskon, dvs. barn till både er far och mor. Har du syskon som är barn till din far men inte till din mor, har de rätt att få ut en del av sitt arv direkt om de inte avstår från detta av egen vilja.

Du undrar även huruvida din far kan testamentera bort en så stor summa till ett kristet samfund. Svaret är att er mor har rätt att disponera över hela arvet fram till sin död. Dessutom är ni barn garanterade er laglott. Ni är som bröstarvingar er fars närmsta arvingar enligt 2 kap 1 § ÄB. Skulle inget testamente skrivits skulle ni syskon få dela lika på hela hans arv efter er mors bortgång. Er far kan däremot genom testamente göra så att ni enbart är berättigad en laglott, vilket är hälften av det ni annars skulle få enligt 7 kap1 § ÄB. Han har sedan en rätt att testamentera resterande till vad han än önskar, vilket i det här fallet är det kristna samfundet. Samfundet får således sin del efter er mors bortgång.

För att besvara din fråga mer konkret verkar det som att din far inte kan testamentera så mycket som 1 miljon till det kristna samfundet. Hälften av era föräldrars giftorättsgods blir ju er mors tillgångar efter en bodelning, och dessutom har ni syskon som nämnt rätt att få ut er laglott.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är annars varmt välkommen att höra av dig till bokning@lawline.se för ytterligare rådgivning!

Therese YngweRådgivare