FrågaÖVRIGTPUL/GDPR30/11/2021

Begränsar GDPR min rätt att spela in samtal med min arbetsgivare?

Hej,

Jag spelar in samtal mellan mig och min arbetsgivare för att kunna bevisa att hon kränker mig med olika nedsättande personangrepp och att hon försöker provocera fram att jag självmant säger upp mig.

Vad krävs generellt sett för att mina inspelningar inte ska strida mot GDPR? Har läst på en del och undrar om min inspelning ens betraktas som en automatisk behandling av personuppgifter? (artikel 2). Om det är en automatisk behandling, väger mitt intresse av att kunna bevisa hennes lagbrott tyngre än hennes intresse av att inte spelas in ? (artikel 6)

Tacksam för snabbt svar då det är aktuellt i närtid för mig att avslöja för henne att jag har allt inspelat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning. GDPR är endast tillämplig på juridiska personer och inte privatpersoner. Såvida du uppträder som sådan har artiklarna alltså ingen verkan på din rätt att spela in ett samtal med din arbetsgivare. Det som däremot skulle kunna komma ifråga är brottet olovlig avlyssning (brottsbalken 4:9 a). För att detta brott ska aktualiseras krävs det dock att du själv inte deltar i samtalet, vilket utifrån vad du skriver inte verkar vara fallet. Såvida du deltar i samtalet och gör det i egenskap av privatperson finns inga legala hinder för dig att i hemlighet spela in ett samtal med din arbetsgivare. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare