FrågaÖVRIGTPUL/GDPR01/12/2022

Är det tillåtet att ha en dashcam monterad i bilen?

Hej, Kan man ha dashcam i bilen som är på 24/7 ? I vilka fall kan man ha det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det krävs tillstånd enligt kamerabevakningslagen för övervakningskameror som är placerade så att de kan riktas mot en plats ditt allmänheten har tillträde.

I HFD 2016:71 slog Högsta domstolen fast att användningen av en kamera monterad i vindrutan på en bil är tillåten i kamerabevakningslagen mening. Detta för att en dashcam inte bedöms vara en övervakningskamera. I avgörandet lades vikt vid att kameran inte var varaktigt monterad, att den endast filmade färden och att föraren var i kamerans direkta närhet när den användes. Inget tillstånd krävdes därför.

Du har alltså förmodligen rätt att sätta fast en kamera i din bil som filmar trafiken framför dig men rättsläget är oklart trots avgörandet ovan. Det som kan vara problemet i ditt fall är att du tänker att kameran ska vara monterad permanent.

Om du vill ha ytterligare vägledning genom Integritetsmyndigheten (tidigare Datainspektionen) så kan du läsa mer om dina rättigheter att kamerabevaka som privatperson här.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare