FrågaÖVRIGTPUL/GDPR28/02/2021

Är det olagligt att ha bild på barns namn på Facebook?

Hej!

Är det olagligt att ha en offentlig bild på Facebook där man kan se ett papper i bakgrunden där barns förnamn syns? Alltså endast förnamnet!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga är det svårt att förstå om det gäller ett eller flera barn. Är det bara förnamnen som syns ska det ur rättslig synpunkt inte olagligt att ha en bild med ett barn/flera barns namn utifrån offentlighetsprincipen. Dock kan det vara av betydelse i vilket sammanhang och att inget av barnens namn skulle vara skyddat genom sekretess eller liknande genom dataskyddsförordningen. Dock eftersom det bara är förnamnet och inte mer kan jag inte se att det skulle vara olagligt att dela en bild på facebook men barnnamn.

Du kan ju tex. vända dig till en kommun och begära ut personuppgifter och då kommer det ske en prövning för att se så att det inte någon sekretess för uppgifterna, annars lämnas de ut i enlighet med offentlighetsprincipen vilket kan ses som stöd för att det inte skulle vara något olagligt med att ha en bild på barns namn i bakgrunden.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare