FrågaÖVRIGTPUL/GDPR29/11/2020

Är det möjligt att på egen hand ta reda på hur någon röstat i riksdagsval, om denna nu inte säger det?

Hej! Är det möjligt att på egen hand ta reda på hur någon röstat i riksdagsval, om denna nu inte säger det?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Valen i Sverige är hemliga och innebär att ingen kan ta reda på hur någon röstat i exempelvis ett riksdagsval. Inte ens dem på Valmyndigheten får ta reda på detta, eftersom det är brottsligt. Därför är det inte möjligt att på egen hand ta reda på hur någon har röstat i riksdagsvalet.

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare