FrågaÖVRIGTPUL/GDPR28/02/2008

Byte av efternamn

Hej, jag skall skilja mig och vill ändra efternamn. Jag vill inte gå tillbaka till mitt namn innan giftemålet. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Eftersom att du inte vill byta tillbaka till det efternamn som du hade innan äktenskapet, räcker det inte med att anmäla det önskade namnbytet enligt 10 § namnlagen.

Om det rör sig om ett nytt efternamn (bytet avser med andra ord inte en sådan situation som avses i 1-10 §§), måste du ansöka om tillstånd för namnbytet hos patent- och registreringsverket enligt 11 § namnlagen. Enligt samma paragraf framgår att ett sådant byte som regel bara får ske en gång såvida det inte föreligger särskilda skäl.

Namnlagen finner du http://lagen.nu/1982:670

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare