FrågaÖVRIGTPUL/GDPR14/01/2008

Får förtetag spela in samtal med kunder?

Hej , undrar vad lagen säger om rättigheten att som företag eller kommun få spela in telefonsamtal från kunder och medborgare och vad som gäller vid användande och lagring av dessa.

Måste man meddela att samtalet spelas in, hur får man använda det m.m.

Lawline svarar

Hej!

Det är fullt lagligt och tillåtet att spela in telefonsamtal som man själv deltar i, se Brottsbalken 4:9a (som tolkas motsatsvis) http://www.lagen.nu/1962:700#K4P9 . Detta gäller oavsett om personen man talar med vet om att man spelar in eller inte.

För företag och kommuner gäller dock, då inspelningen görs digitalt, Personuppgiftslagen, PuL. En förutsättning för att lagen skall kunna tillämpas är att den person som blir inspelad kan identifieras, eftersom det annars inte är personuppgifter som behandlas.

Om samtycke till digital inspelning inte föreligger måste något av undantagen i 10 § PuL vara uppfyllt (se http://lagen.nu/1998:204#P10 ). Vanligtvis är det en bedömning enligt punkt f som blir aktuell - huruvida ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.

Enligt 26 § PuL har du rätt att få veta vilka uppgifter som finns lagrade om dig, och har även rätt att begära ut dem. Om du begär ett registerutdrag måste du alltså få information om eventuellt inspelade samtal.

Med vänlig hälsning,

Miranda BergRådgivare