FrågaÖVRIGTPUL/GDPR12/11/2007

Tatuering som legitimation

Hejsan, jag har en fråga angående legitimation & tatuering.

Det är nämligen så att jag länge funderat på en sak angående tatueringar. Jag är en människa som egentligen alltid haft något emot att vela tatuera sig, men har kommit fram till att det skulle vara ganska intressant ifall man kunde tatuera sig en praktisk tatuering. Dvs, jag är ute efter att ta reda på om det rent juridiskt sett är möjligt att genom en tatuering legitimera sig. Jag vill även att det ska funka så långt ut som möjligt, inte bara i Sverige.

Jag har kollat hos Polisen och Vägverket för att se om det tekniskt sett är möjligt. Men alla verkar osäkra. Passet använder sig av ett visst Pass-nummer, vilket bara gäller så länge passet gäller. Och Vägverket använder sig av Personnummer plus en viss referensnummer. Referensnummret gäller så länge körkortet gäller, vilket vanligtvis är 10 år. Det närmaste jag har kommit är alltså att tatuera in mitt personnummer i streckkodsform. Men det är ju bara intressant om jag jurudiskt sett kan använda det som legitmation.

Berätta gärna om detta är möjligt! Eller finns det kanske något annat siffersystem som funkar som legitimation world-wide? Jag vet att det finns en möjlighet för att detta projekt är långlivat, men jag tackar för det ni kan göra för mig!

Lawline svarar

Hej,

Det låter som en rolig idé men verkningarna beror på vad du tänkt använda din tatuering till. De flesta myndigheter kräver ifråga om legitimering SIS-märkt identitetskort, körkort, pass eller annat identitetskort. När du kör bil krävs det att du har med dig ditt körkort för företeende.

Men när du skall styrka din identitet vid exempelvis ett bilköp är det mycket möjligt att säljaren nöjer sig med en tatuering som bevis på att du är du likväl som han kan nöja sig med att du har med en vän som muntligt styrker din identitet.

Vänligen,

Rasmus FahlénRådgivare