FrågaÖVRIGTPUL/GDPR16/09/2007

Får man filma andras barn?

Får man filma banen utan att man har fått lov av föräldrarna?

Lawline svarar

Hej!

I svensk lag finns idag, i stort sätt, inget som hindrar att en fotograf som befinner sig på allmän mark eller annan plats där man har tillstånd att vara (t.ex egna hemmet) att fotografera/filma allt som kan ses från den platsen. Befinner sig fotografen däremot på privat mark kan man förbjuda honom att fotografera/filma därifrån, han får dock filma in på privat mark.

Om filmen innehåller sexualiserade bilder av barnen (t.ex inzoomningar av könsorgan) skulle filmaren kunna åtalas för att framställa barnpornografi. Annars kan möjligtvis ofredande eller sexuellt ofredande komma ifråga ifall fotografen beter sig hänsynslöst mot den fotograferade.

Men det är i dag osäkert var gränserna går.

Utgångspunkten är dock att, som Högsta domstolen tidigare har slagit, fast - ”det finns i svensk rätt inte något generellt förbud mot att utan samtycke fotografera en enskild person”,

d v s som det är i dag är smygfilmning i sig inget brott.

Riksåklagaren har uppmärksammat denna lucka i lagstiftningen och hoppas i ett nyss inkommet överklagande till Högsta domstolen att de tar upp fallet för att på nytt utreda var gränserna för ofredande går när det gäller smygfilmning.

Smygfilmning behandlas också i en pågående utredning, Integritetsskyddskommittén, som är klar i december. Alltså är rättsläget fortfarande oklart.

Att bli filmad är självklart oerhört integritetskränkande, men man måste samtidigt göra avväganden mot yttrandefriheten och det är svåra gränsdragningsproblem man har att göra med.

Men man skulle kunna tycka att när filmandet bara har ett enda syfte - att kränka de som blir filmade - så borde det kunna falla under ofredandeparagrafen. Men än så länge får vi avvakta och hoppas att HD tar upp fallet till prövning.

Som det är nu är det dock inget brott i sig att filma någon annans barn. Om det skulle kunna vara ett ofredande eller annat brott beror på omständigheterna i det enskilda fallet, det är svårt att säga med säkerhet med tanke på att rättsläget när det gäller gränsdragningen mot brott fortfarande är oklart.

Mvh,

Rådgivare