FrågaÖVRIGTPUL/GDPR16/09/2007

Publicering av filmsekvenser på internet

Hejsan! Jag har gjort en hemsida till min dotter www.freewebs.com/ridskoletjej där jag visar olika filmsekvenser på hennes utveckling inom ridningen. I filmsekvenserna kan det förekomma att andra elever syns i bild, jag har ej deras tillstånd att de får synas på internet. Jag tycker dock inte att bilderna kan klargöra någons identitet men vill ändock få en annan persons yttrande i denna fråga. Bryter jag mot någon lag? Har jag någon lagtext jag kan hänvisa till vid ev. tvist?

Lawline svarar

Hejsan!

Sedan den 1 januari 2007 har Personuppgiftslägen (PUL) http://lagen.nu/1998:204 luckrats och gjort det lättare att publicera bilder/filmer på Internet.

Hanteringsreglerna i PUL behöver numera bara tillämpas när man behandlar personuppgifter som ”ingår i eller är avsedda att ingå i en samling av personuppgifter som har strukturerats för att påtagligt underlätta sökning efter eller sammanställning av personuppgifter”.

Det betyder att om du hade publicerat bilderna i en databas för att sammanställa/påtagligt underlätta för att andra ska kunna hitta uppgifterna på barnen så skulle hanteringsreglerna i PUL gällt.

Vissa regler i PUL gäller dock även om materialet är ostrukturerat . Dessa regler behandlar uppgifter som kan kränka den registrerades personliga integritet. Sådana uppgifter är förbjudna.

För att avgöra om en kränkning förekommer får man göra en intresseavvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot intressen som yttrandefrihet och informationsfrihet.

Vad som är en kränkning får bedömas utifrån vilka uppgifter som behandlas, i vilket sammanhang uppgifterna förekommer, för vilket syfte de behandlas, vilken spridning de har fått eller riskerar att få samt vad behandlingen kan leda till.

Om stora mängder uppgifter om en person samlas in och sprids utan godtagbart skäl, om felaktiga uppgifter medvetet behandlas och om behandlingen innebär förtal eller förolämpning eller brott mot tystnadsplikt och sekretess, kan behandlingen av uppgifterna i de flesta fall ses som en kränkning av den registrerades personliga integritet.

I ditt fall där de andra barnen skymtar förbi och du t.ex inte zoomar inte på andras barn längre perioder bör det därför inte vara fråga om en sådan kränkning, men detta är ju individuellt från person till person vad man uppfattar som en integritets kränkning. Skulle någon av föräldrarna misstycka till publiceringen bör du givetvis ta bort filmsekvenserna på deras barn.

MVH,

Rådgivare