FrågaÖVRIGTPUL/GDPR26/07/2007

OK att folkbokföra sig där man inte bor?

Ponera att en person bor i en lägenhet som ägs av företaget och han därför inte har möjlighet att skriva sig på den adressen.Kan han då mantalsskriva sig på en annan adress i en annan kommun utan att ha sin stadigvarande hemvist där?(och utan olägenheter för den person han är skriven hos) Någon hyra skulle inte utgå på mantalsskrivningsadressen,och inte heller skulle någon post gå dit.Tack ödmjukast om någon kan reda ut det här.

Lawline svarar

Hej

Det är, med några få undantag, straffbart att folkbokföra sig någon annanstans än där man har sin huvudsakliga dygnsvila, se 43 § folkbokföringslagen (http://www.lagen.nu/1991:481).

Det är därför enligt min mening inte att rekommendera.

Hoppas att du har hjälp av mitt svar

MVH

Rådgivare