FrågaÖVRIGTPUL/GDPR14/08/2007

Behandling av personuppgifter

Hej! Jag har nyligen upptäckt att jag förekommer på en CD-skiva som en släktforskare gett ut. Där finns födelsedata på mig och mina barn(minderåriga).Jag har har inte blivit tillfrågad om jag vill vara med. Min fråga är: Har denne släktforskare rätt att göra så? Jag känner mig väldigt kränkt. Vad säger lagen? Får vem som helst lämna ut uppgifter om mig och mina barn? Kan man polisanmäla en sån här sak?

Lawline svarar

Dina frågor rör Personuppgiftslagen (PUL). Lagen är komplicerad och medför svåra bedömningar i flera avseenden. Detta gör att jag inte kan ge dig riktigt klara svar utifrån den informationen jag har fått. PUL är tillämplig på information som är automatiserad, helt eller delvis, 5 § PUL. Tillämpningsområdet är inte begränsat till personregister utan omfattar även information som inte har strukturerats så att sökning av personuppgifter underlättas. Med personuppgifter avses all information som direkt eller indirekt kan hänföras till fysiska personer är vid livet, 3 § PUL. Det enda som krävs är att en fysisk person kan identifieras med informationen.

För att personuppgifter ska få behandlas krävs normalt samtycke av den registrerade, 10 § PUL. Samtycke definieras i 3 § som varje slag av frivillig, särskild och otvetydig viljeyttring genom vilken den registrerade, efter att ha fått information, godtar behandling av personuppgifter som rör honom eller henne. Utan samtycke kan behandling av personuppgifter ibland tillåtas om det är nödvändigt bl.a. för att en arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras eller ett ändamål som rör ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige eller hos en sådan tredje man till vilken personuppgifterna lämnas ut ska kunna tillgodoses, om detta intresse väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.

Om en registrerad meddelar att han eller hon vill slippa fortsatt behandling, väger den registrerades intresse av att slippa behandlingen som regel över den personuppgiftsansvariges intresse av att utföra den. Det kan inte anses nödvändigt att behandla personuppgifter om ändamålet enkelt och billigt kan tillgodoses på annat sätt, t.ex. genom att anonyma uppgifter används.

Enligt 5 a § st. 1 PUL är 10 § PUL samt ett antal andra paragrafer inte tillämpliga om behandlingen avser personuppgifter som inte ingår i eller är avsedda att ingå i en samling av personuppgifter som har strukturerats för att påtagligt underlätta sökning efter eller sammanställning av personuppgifter. Med detta avses att personuppgiften finns i ostrukturerat material som t.e.x. information i löpande text. Det är strukturen på materialet där informationen finns som avgör om undantaget är tillämpligt.

Sådan behandling som avses i första stycket får inte utföras, om den innebär en kränkning av den registrerades personliga integritet. Bedömningen av vad som är en kränkning ska inte göras schablonartat enbart utifrån vilka uppgifter som behandlas utan måste ta sin utgångspunkt också i t.ex. vilket sammanhang uppgifterna förekommer i, för vilket syfte de behandlas, vilken spridning de har fått eller riskerat att få samt vad behandlingen kan leda till. Det bör även beaktas att vad som kan utgöra en kränkning för en viss person eller i ett visst sammanhang inte behöver utgöra det för en annan person eller i ett annat sammanhang.

PUL är överhuvudtaget inte tillämplig på sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur, 6 § PUL. Paragrafen innebär att enskilda för rent privat bruk kan föra en elektronisk dagbok eller registrera sina grannar eller släktingar.

Jag vet inte om släktforskaren har angett era personnummer men i 22 § PUL finns en särskild bestämmelse om personuppgifter i form av personnummer. Dessa får utan samtycke behandlas bara när det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet med behandlingen, vikten av en säker identifiering, eller något annat beaktansvärt skäl.

Har uppgifter behandlats i strid med PUL är den personuppgiftsansvarige skyldig att på begäran av den registrerade snarast rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter. Den personuppgiftsansvarige ska också underrätta tredje man till vilken uppgifterna har lämnats ut om åtgärden, om den registrerade begär det eller om mera betydande skada eller olägenhet för den registrerade skulle kunna undvikas genom en underrättelse. Någon sådan underrättelse behöver dock inte lämnas, om detta visar sig vara omöjligt eller skulle innebära en oproportionerligt stor arbetsinsats, 28 § PUL.

Den personuppgiftsansvarige ska ersätta den registrerade för skada och kränkning av den personliga integriteten som en behandling av personuppgifter i strid med denna lag har orsakat. Ersättningsskyldigheten kan i den utsträckning det är skäligt jämkas, om den personuppgiftsansvarige visar att felet inte berodde på honom eller henne, 48 § PUL.

Utifrån de uppgifter du angett kommer inte något straff enligt 49 § PUL att aktualiseras i detta fall.

Mvh

Sara OlssonRådgivare