FrågaÖVRIGTPUL/GDPR03/04/2013

Får man lägga ut filmade intervjuer på nätet?

Hejsan, jag har en fråga angående publicering av inspelat material. Jag och tre kompisar hade en inlämningsuppgift i kursen media och vi bestämde oss för att gå ner till stan och intervjua olika människor, vi bad dem att berätta kort om sig själva och sedan besvara frågan "Vad gör dig lycklig?". Vi blev så nöjda med resultatet att vi nu vill publicera materialet på, exempelvis youtube och kommunens hemsida, men får vi det? Ifall det är relevant har vi dessutom filmat miljöklipp på människor på avstånd utan att informerat dem om att de hamnat på film. Vi har använt oss av två filmkameror samt en extern ljudinspelare. Med vänlig hälsning, Jenny

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man lägger upp inspelat material av den här typen på internet är det främst personuppgiftslagen (PuL) man behöver tänka på (du hittar den https://lagen.nu/1998:204) . Regleringen är komplicerad, men jag ska försöka förklara den på ett så enkelt sätt som möjligt.

I och med att personerna ni filmat syns i bild (och de som intervjuas dessutom berättar om sig själva) räknas klippen som personuppgifter i PuL:s mening (den breda definitionen finns i 3 §). Att lägga upp personuppgifter på nätet räknas vidare som en automatiserad behandling av personuppgifter vilket gör lagen tillämplig enligt 5 §.

I PuL finns detaljerade regler om hur man får behandla personuppgifter. I 7 § stycke 2 finns dock ett viktigt undantag som gör att man kan bortse från i princip hela regleringen i PuL. Undantaget är tillämpligt om man behandlar personuppgifter uteslutande för ett journalistiskt ändamål. Bestämmelsen har tolkats brett i praxis och det krävs inte att man är utbildad eller verksam journalist för att man ska kunna träffas av undantaget. Min bedömning är att er personuppgiftsbehandling (alltså att lägga upp materialet på nätet) skulle gå under detta undantag, och i så fall kan ni i praktiken bortse från regleringen i PuL.

Om undantaget i 7 § stycke 2 inte skulle vara tillämpligt faller er personuppgiftsbehandling ändå sannolikt under undantaget för så kallat ostrukturerat material i 5 a §. I så fall krävs endast att ni inte kränker de filmades personliga integritet när ni lägger upp materialet. Utifrån din beskrivning är det svårt att tänka sig att ni skulle göra det genom att publicera intervjuerna på internet. Sammanfattningsvis borde det alltså inte vara några problem att lägga upp era intervjuer på nätet.

Det ska slutligen tilläggas att man också kan behöva tänka på upphovsrättslagen i sådana här sammanhang. Av din beskrivning framgår dock att de intervjuade personerna i och med sina intervjusvar knappast har nått upp till det krav på så kallad verkshöjd som krävs för att de ska ha skapat ett verk i upphovsrättslagens mening. Därmed kan ni sannolikt också bortse från den regleringen här.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare