FrågaÖVRIGTPUL/GDPR29/06/2012

Arbetsgivares rätt att publicera bilder på anställda

Min arbetsgivare har lagt upp bilder på de anställda på företagets webbplats. Får man verkligen göra så utan de anställdas samtycke?

Lawline svarar

Hej! Om arbetsgivaren önskar lägga upp bilder på de anställda krävs det oftast samtycke, men det finns situationer då det ändå kan vara tillåtet. Det måste finnas ett behov för arbetsgivaren av att publicera bilder. Det kan vara så att arbetsgivarens intresse av att lägga upp bilder på de anställda väger tyngre än de anställdas intresse av integritet/skydd. En bedömning bör göras från fall till fall.
Erik RosqvistRådgivare