Vinstskatt vid lägenhetsavyttring

Jag måste betala vinst skatt ca 50000 pga jag sålgt min lägenhet .

kan jag köpa en bil på den summa istället eller jag måste betala oavsett om jag köper bil eller inte på dem pengarna som måste betalas till skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår din fråga rätt så vill du undvika att betala vinstskatt hänförlig till avyttringen av en bostadsrätt genom att köpa en bil för motsvarande belopp. Det är tyvärr inte möjligt att på detta sätt undgå att betala vinstskatt. Med hänsyn till att det nya köpet avser en bil och inte en ny bostad, gäller vidare inte reglerna om uppskov (se här) och du kan därför inte heller "skjuta upp" beskattningen. Svaret på din fråga är alltså att du måste betala in vinstskatten oavsett om du köper bilen eller inte.

Med vänliga hälsningar,

Viktor FribergRådgivare