Hur beskattas jag i Sverige vid försäljning av lägenhet i Spanien?

Hur beskattas jag för försäljning av lägenhet i Spanien Är svensk medborgare och bor i Sverige?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att den rör beskattning av försäljning av lägenhet i Spanien.

Aktuell lagstiftning är Inkomstskattelagen (IL). Eftersom du skriver att du är svensk medborgare och bor i Sverige så förutsätter jag att du är obegränsat skattskyldig enligt 3 kap 3 § IL. Du är då skattskyldig för alla dina inkomster i Sverige och från utlandet enligt 3 kap 8 §.

En försäljning av bostad är en kapitalinkomst, varför du kommer att beskattas för denne i Sverige i inkomstslaget kapital. Du betalar då kapitalvinstskatt vid försäljning, vilket är 22% på reavinsten.

Enligt Skatteverket så gäller reglerna om bostadsuppskov när du har sålt eller köpt en bostad i ett annat EES-land. Spanien omfattas av dessa regler. Det innebär dock att du behöver uppfylla samma krav och förutsättningar som när du köper eller säljer bostad i Sverige. Du kan läsa mer om det HÄR.

För att återkoppla till din fråga så är en försäljning av lägenhet i Spanien skattepliktig i Sverige om du är obegränsat skattskyldig i Sverige. Det är du om du ex. bor i Sverige. Du är då skyldig att betala skatt på alla dina inkomster. En försäljning räknas som en kapitalinkomst. Du betalar då 22 % skatt på reavinsten.

Enligt skatteverket finns det dock möjlighet, att under vissa förutsättningar, begära uppskov av skatten. I det fallet rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket, som kan svara mer på hur detta fungerar.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på tilda.hansson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare