Vinst på försäljning av domännamn, förlust på försäljning av värdepapper

Hej jag har en fråga angående skatt av domännamn. Enligt skatteverket hemsida står det

"Försäljning av enstaka domännamn vars värde du inte har arbetat upp utan enbart köpt som kapitalplacering och som inte ingår eller har anknytning till näringsverksamhet som du bedriver, tas upp i inkomstslaget kapital som försäljning av övrig tillgång på blankett K4."

Det domännamn jag äger är köpt som kapitalplacering. Min fråga är nu, kan jag kvitta det mot en förlust av värdepapper (aktier, fonder)

Det räknas ju som övrig tillgång i blankett K4.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret på din fråga är ja, du kan kvitta. Huvudregeln inom inkomstskatten är att förluster i ett inkomstslag kan dras av från förluster i samma inkomstslag. Eftersom domännamn och värdepapper båda hör till inkomstslaget kapital så kan man som utgångspunkt kvitta förluster vid värdepappersförsäljning mot en vinst man erhållit vid försäljning av ett domännamn.

Exakt hur mycket man får dra av varierar dock beroende på vilket slag av värdepapper man har samt vilka vinster och förluster man gjort. Börsnoterade aktier kan man exempelvis göra fullt avdrag för mot vinster på andra aktier, men om man gör avdraget mot andra kapitalvinster så får man endast dra av 70% av förlusten. Andelar i börsnoterade värdepappersfonder får man däremot alltid göra fullt avdrag för.

Som du märker är det mycket komplicerat. Utifrån den informationen du givit kan jag egentligen inte bistå dig med så mycket mer information än att du kommer få göra avdrag.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare