Villkora särskild överförmyndarkontroll gällande arv till underårigt barn

Jag har separerat från mina barns pappa. Om jag skulle avlida, kan han förvalta deras arv från mig? Eller är pengarna låsta tills barnen fyller 18 år? Om han kan förvalta dem, hur ser jag till att jag låser mitt arv till barnen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga handlar om arv och förvaltning av arv till underåriga barn. Detta regleras både i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) och Föräldrabalken (1949:381) (FB)

Förälders förvaltning av arv till underårig:

Barn som är under 18 år ska generellt inte råda över sin egendom (se 9:1 FB). Ifall barnets förälder dör och efterlämnar arv till hen är utgångspunkten att det är barnets förmyndare (den andra föräldern) som ska förvalta barnets arv tills hen fyller 18 år (se 10:2 FB).

Detta utgår från att barnet står under vårdnad av båda föräldrarna. Är det så att dina barns pappa är deras vårdnadshavare kan han förvalta arvet ifall du går bort. Är det bara du som är vårdnadshavare är bara du förmyndare (se 10:2 2 st. FB). I det fallet, om du går bort, ska den som hantera dödsboet se till att den relevanta överförmyndaren skaffar en lämplig förvaltare (se 10:11 FB).

Om arvet når en viss gräns (över ett så kallat “prisbasbelopp”, vilket skiljer sig från år till år) ska dock arvet per automatik förvaltas av en överförmyndare (se 16:11 FB). Det är även möjligt att testamentera att någon annan ska förvalta dina barns arv oavsett storlek.

Förvaltning enligt testamente:

Vill du inte att dina barns pappa ska förvalta dina barns arv fritt ska du i ditt testamente villkora att arvet ska förvaltas med “särskild överförmyndarkontroll” (se 16:11 FB). Detta gör att arvet sätts in på ett speciellt konto och att utbetalningar inte får göras utan överförmyndarens samtycke. Du behöver inte villkora vem som ska vara överförmyndare.

Detta gäller tills barnet blir myndig (18 år), men du kan också villkora om detta ska gälla längre.

För att allt detta ska bli giltigt är det viktigt att ditt testamente uppfyller alla formkrav. Dessa formkrav stadgas i 10:1 ÄB och kräver att testamente:

  • Är skriftlig
  • Är underskrivet av testatorn
  • Är bevittnat och styrkt av två vittnen (vem som helst kan inte bevittna testamente (se 10:4 ÄB))

Vill du ha lite hjälp med att formulera ditt testamente så det är giltigt när du går bort kan du boka en tid med en av våra jurister här!

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare