Går det att testamentera bort syskon?

Kan man testamentera bort efterarv t ex andra arvsklassen som avser syskon. Vi är tre syskon och har inget intresse av att ärva varandra. Vi ha för avsikt att låta vår respektive kvarlåtenskap gå till t ex Hjärnfonden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Vem kan man inte testamentera bort?

De personer som har rätt att kräva ut en del av kvarlåtenskapen är ens bröstarvingar. Kvarlåtenskapen är det man lämnar efter sig. Bröstarvingar är alltså ens barn. Bröstarvingarna har en så kallad laglott som innebär att de har rätt att dela på halva kvarlåtenskapen med sina syskon (7 kap. 1§ ÄB).

Detta innebär inte att man inte kan testamentera till andra personer även när man har barn, däremot kan de göra en klandertalan mot testamentet och kräva att få sin laglott (14 kap. 5§ ÄB). Om de accepterar testamentet, inte klandrar det, så kan kvarlåtenskapen ändå delas därefter.

Vem kan man testamentera bort?

Det är endast bröstarvingar som har en  laglott och därmed är det endast dem som inte går att testamentera bort helt och hållet. Syskon går alltså bra att testamentera bort, de kan inte “kräva” sin del.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline eller boka tid med våra jurister (länk).

Vänliga hälsningar,

Nora ErikssonRådgivare