FrågaFAMILJERÄTTGod man08/07/2022

Vilket stöd kan den som saknar förmåga att hantera sin ekonomi få?

Hej! Jag har en fråga som egentligen är från min dotters pojkvän. Han har det dock så tungt just nu så jag vill hjälpa honom att hitta rätt juridisk hjälp. Pojkvännens mamma mår riktigt dåligt psykiskt sedan en tid tillbaka. Hon vägrar prata med någon om något sedan hon blev av med sina uppdrag (hon har alltid varit egenföretagare). Nu har det gått så längt att vattnet är avstängt och hon vägrar ta emot mat de ställer utanför hennes dörr. Hon (mamman) betalar inga räkningar så min dotters pojkvän försöker betala så gott han kan. Han får lite ekonomisk hjälp från mormor och morfar, men de är sjukliga (cancer m m) och kan inte göra något praktiskt åt saken. De är på sitt barnbarn hela tiden att han måste göra något, men han gör ju allt han kan. Han försöker betala räkningarna och varit där och försökt prata med sin mamma, men senaste gången blev han utslängd då han gick in med sin egen nyckel. Den nyckeln tog mamman då tillbaka eftersom hon känner sig rädd , enl henne själv (paranoid) - även för att han, sonen, skall dyka upp. Hon svarar heller inte i telefonen. Hur kan de gå vidare juridiskt med detta, för att hjälpa henne? Hon bor i ett stort hus, i ett samhälle där husen är mycket dyra. Hon skulle behöva sälja och hitta nytt, mindre boende, och få in pengar att betala av skulderna och att leva. Vilka juridiska möjligheter finns att en god man ska gå in? Endast omyndighetsförklarande, eller? Tacksam svar för sonen (och hans familj) måste få hjälp. Hälsningar AnnaLindqvist

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din situation saknar din dotters, pojkväns mamma för tillfället förmågan att fullt ut ta hand om sina ekonomiska och juridiska angelägenheter. Du undrar nu hur ni kan hjälpa henne. För att besvara din fråga kommer jag att ta upp olika alternativa åtgärder som kan vidtas då en person behöver stöd som i denna situation.

God man

En god man kan av tingsrätten utses till den som inte är kapabel att hantera sin vardagliga ekonomi och andra personliga ärenden. En god man är beroende av sin huvudmans godkännande, alltså mammans godkännande, för de flesta handlingarna, förutsatt att godkännande kan lämnas. Personen som utses till god man ska framförallt sköta sin huvudmans ekonomiska angelägenheter, men även hjälpa personen att tillvarata sina rättigheter.

För att få en god man utsedd till sig krävs att det finns ett tydligt behov av denna, såsom att personen lider av sjukdom eller psykisk störning. För att tingsrätten ska ha grund för att ett behov faktiskt finns krävs därför ett läkarintyg som intygar om personens hälsotillstånd och därav behov av en god man. Huvudmannen kan själv önska en bekant att utses till god man, som huvudregel får även huvudmannen stå för kostnaderna för den goda mannen själv.

Förvaltare

 En förvaltare ska på samma sätt som en god man hjälpa personen i behov med ekonomi, vård och tillvaratagande av rättigheter. Förvaltaren utses även av tingsrätten. Den person som blir tilldelad en förvaltare förlorar sin rättshandlingsförmåga, alltså personen blir inkapabel att ingå avtal eller hantera sina pengar. För att i framtiden avsluta förvaltarskapet ska en ansökan skickas in till tingsrätten om detta. Det är alltså tingsrätten som avgör om personen som blivit tilldelad en förvaltare nu är kapabel att sköta sin egen ekonomi.

Framtidsfullmakt

 Framtidfullmakten ger möjlighet att själv välja vem som ska fatta beslut och ansvara för en vid framtida ekonomiska och personliga angelägenheter. En framtidsfullmakt är relevant  när någon på grund av sjukdom eller skada inte längre kan klara sin ekonomi eller andra personliga ärenden. Den kan ses som ett komplement till God man och förvaltare och gäller alltså för framtida rättshandlingar, tills dess att fullmaktsgivaren säger upp fullmakten.

Fullmakt fungerar som så att fullmaktstagarens befogenheter endast sträcker sig så långt som fullmaktsgivaren medgivit i fullmakten. Alltså kan fullmaktsgivaren själv bestämma vad denna ska ha hjälp med.

Sammanfattning

Det finns alltså olika alternativ till hur stöd kan ges i vardagen till den som inte kan hantera sina egna angelägenheter för tillfället. Vilken av ovan alternativ som passar bäst beror på flera faktorer som ni som mammans nära har bäst koll på. För att ansöka om god ska ni kontakta er kommuns överförmyndare som i sin tur med relevanta dokument och intyg skickar in en ansökan till tingsrätten om god man till personen i fråga.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Vid ytterligare funderingar tveka inte på att höra av dig till oss på Lawline igen.

Jag önskar er en fin sommar.

Hanna FolkungerRådgivare