FrågaFAMILJERÄTTGod man20/12/2023

Rättshandlingsförmåga och god man

Om jag har god man kan jag köpa bil på avbetalning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga handlar om rättshandlingsförmåga och godmanskap. Detta regleras i Föräldrabalken (1949:381) (FB).

God man:

God man ska anordnas till någon (huvudman) som på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person (se 11:4 FB). God man ska då bevaka rätten för den personen som hen företräder, förvalta deras tillgångar, samt sörja för deras person (se 12:2 FB).

Rättshandlingsförmåga:

Utgångspunkten när en god man anordnas är att huvudmannen behåller sin rättshandlingsförmåga. Huvudmannen får då självmant ingå avtal med andra samt genomföra andra rättshandlingar. Dock ifall huvudmannen  har anordnats en förvaltare så förlorar huvudmannen sin rättshandlingsförmåga (se 11:9 FB) och kan därmed inte ingå avtal med andra.

Slutsats:

Huvudman som enbart har anordnats god man får köpa bil på avbetalning då hen har rättshandlingsförmåga.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare