Vilken sambo ska anses ha störst behov av gemensam bostad vid upphörande av samboförhållande och förrättande av bodelning?

Jag och min sambo ska separera och vi har en hyresrätt i Stockholms innerstad som vi tillsammans skrivit avtal på för lite mer än ett år sedan. Ingen av oss vill flytta ut. Vem har då rätt till lägenheten? Min sambo hade en andrahandslägenhet som kontraktet löpte ut på och själv hade jag ett förstahandskontrakt som jag blev tvungen att säga upp då jag skrev på avtalet på vår nuvarande lägenhet. Jag har läst att det är den som är i störst behov av lägenheten som får den. Vi båda två har tillsvidareanställningar men min sambo har 132 000 mer i årsinkomst än vad jag har. Jag tycker själv att jag är i större behov än honom dels för att jag hade ett kontrakt innan och dels för att jag har en lägre inkomst. Men vad tror ni?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med dina frågor!

Tillämplig lagstiftning på den uppkomna situationen är Sambolagen (SamboL), se: https://lagen.nu/2003:376.

Ett samboförhållande (vilket föreligger om två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, se 1 §) upphör när samborna flyttar isär (2 § st. 1 p. 2). Ett samboförhållande skall även anses upphöra om en sambo ansöker om förordnande av bodelningsförrättare (2 § st. 2). Om ena sambon på så sätt begär det ska alltså bodelning ske och samboegendomen (det som om har förvärvats för gemensamt begagnande, se 3 §) fördelas (8 §). En begäran om bodelning skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde.

Bodelning ska inte ske om samborna i ett skriftligt avtal som undertecknats av dem båda har kommit överens om det (Prop. 2002/03:80 sida 33), och rimligtvis kan fördela det gemensamma bohaget och bostaden utan hjälp från utomstående. Ni måste följaktligen inte lösa frågan om hur er gemensamma egendom ska delas upp genom att förrätta bodelning – men eftersom bostaden verkar utgöra något som ni inte på egen hand kan träffa en uppgörelse om, kan domstol behöva anlitas och bodelningsförrättare utses (26 §, som bl.a. hänvisar till 17 kap. 1 § ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230).

Bodelning kan medföra att en sambo får behålla bostaden eller visst bohag som denne har varit ägare till, men vid lottläggningen (d.v.s. vid fördelningen av det gemensamma bohaget och bostaden utefter värdet på era respektive andelar i boet) kan en sambo kan också få överta samboegendom som tillhört den andra sambon.

Precis som du skriver är det den av samborna som är i störst behov av lägenheten som kommer att få den. Styrande är en ”behovsprincip”, vilken innebär just att den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att få den i avräkning på sin lott. För att fastställa vem som har störst behov måste en helhetsbedömning göras. Först och främst får den omständigheten att samborna haft gemensamma barn betydelse. Om endera sambon efter separationen skulle få enskild vårdnad om barnet eller om barnen huvudsakligen ska bo hos den ena sambon blir detta regelmässigt styrande för vem som kommer ha rätt att bo kvar i bostaden, se t.ex hovrättens dom i RH 2002:12. Även om en sambo anses ha störst behov av bostaden eller bohaget måste det dessutom, med hänsyn till omständigheterna i övrigt, anses skäligt gentemot den andra sambon att denne mister viss egendom till förmån för den förstnämnda.

En sambos ålder, eventuella handikapp och hälsa i övrigt utgör faktorer som bör tillmätas betydelse vid prövningen av om denne har störst behov av bostaden. Även närheten till en sambos arbetsplats och möjligheterna att erhålla bostad på annat håll kan komma att få relevans.

Mot bakgrund av det ovan skrivna skulle väl, får jag anta, det förhållandet att du har en lägre inkomst kunna få relevans för frågan om vem som har störst behov av bostaden. Själva syftet med sambolagstiftningen är just att genom en minimireglering trygga en ekonomiskt svagare parts ställning när samboförhållandet upplöses (Prop. 2002/03:80 sida 34), något som kunde ge ytterligare stöd för att du ska få hyresrätten på din lott. I övrigt är det svårt för mig att säga, eftersom en helhetsbedömning ska göras och det förhållandet att du har en lägre årsinkomst inte ensamt kommer att avgöra frågan, vilken den slutliga utgången kommer att bli.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att ni i slutändan kommer fram till en tillfredsställande uppgörelse om hur er gemensamma egendom ska uppdelas mellan er!

Vänligen

Märta AhlénRådgivare