Hur delas egendom med sambon efter det tagit slut?

Jag och min sambo varit ihop i 9 år och nu har vi sepererat. Vi köpte tillsammans en lägenhet 6 månader sedan och det var han som betalade hela handpenning. Jag betalat hälften av hyran i 6 månader. Nu ville han inte sälja lägenheten pga värdering är låg än vad vi köpte. Gör jag rätt om jag låt honom taröver lägenheten/hela lån utan jag får från honom? Jag kan inte regler/lagar och orkar inte bruka med honom eftersom han inte vill ge mig nåt. Han sa att jag tog många saker med mig ( men de var gåvor under vårt förhållande) Nu skickar han till ett gåvobrev som jag behöver underskriva så han kan ta över lägenheten. Vad ska jag göra? Tack på förhand. Mvh MC

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara frågan kommer jag använda mig av sambolagen (SamboL).

Jag kommer att utgå från att det inte finns ett samboavtal eftersom du inte nämnt det i din fråga.

Vad är ett samboförhållande?

För tydlighetens skull vill jag klargöra att ett samboförhållande är när två personer bor tillsammans i ett parförhållande. De skall också ha gemensamt hushåll, alltså dela på vardagliga sysslor och samarbetar ekonomiskt. (1§ SamboL)

Ägande inom samboskap

I ett samboskap finns något som kallas samboegendom. Det är sambors gemensamma bostad och egendom som införskaffats för gemensam användning. (3§ SamboL) Om ni till exempel köpt en soffa tillsammans för att ha i er lägenhet och för att använda den ihop som en del av hemmet är det samboegendom. Dessutom antas allt sådant som inte är till för fritidsändamål som bland annat möbler och hushållsmaskiner vara samboegendom (och 7§ SamboL).

När du fått en gåva inom samboskapet och de inte varit menade att användas gemensamt så är dessa dina egna. Det är endast saker köpta för gemensamt bruk som är samboegendom. Samboegendom är också det man delar på om man begär bodelning, när man vill dela sina saker efter man separerat. I ett samboförhållande måste man inte dela sin samboegendom utan kan välja att göra detta själva. Om man vill ha en bodelning behöver man göra en begäran om bodelning senast ett år efter att samboförhållandet avslutats. (8§ SamboL)

Lägenheten

Som sagt är sambors gemensamma bostad samboegendom. En för sambor gemensam bostad kan vara en bostadsrätt, som i ert fall, om tanken var att den skulle vara båda sambornas gemensamma egendom. (5§ 3 punkten SamboL)

Gåvobrevet

Jag tycker att du ska fundera över hur du vill göra när det kommer till lägenheten och om du vill skriva på gåvobrevet eller inte. Om det stämmer att lägenheten är köpt med tanken att ni skulle bo där ihop har du möjlighet att få en del av den i bodelningen även om din sambo betalat handpenningen. Glöm inte att göra en begäran om bodelning om du vill ha rättslig hjälp med indelningen.

Om du bestämmer dig för att göra en bodelning rekommenderar jag att boka tid med våra jurister (länk). Om du har fler frågor är du också varmt välkommen att fråga oss fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Nora ErikssonRådgivare