Vilka störningar i boendet är ok?

Hej! Tror att min granne kommer klaga på mig. Brukar prata i telefon i normalnivå på kvällarna, spela och lystna på musik med hörlurar. men det är väldigt dåligt ljudisolation och man kan höra mycket mest när jag pratar i telefon. Har också dåligt astma hostar sällan men harklar mest det kan vara störigt såklart. Kan jag fortsätta med detta eller ska jag sluta med något. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis blir den tillämpliga lagen i ditt fall 12 kap. jordabalken (1970:994) (JB).

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan fortsätta med att prata i telefon på normal nivå på kvällarna, spela, lyssna på musik med hörlurar och hosta, eftersom detta skulle kunna upplevas som störande av din granne.

Du får inte försämra grannarnas bostadsmiljö

Svaret på din fråga är att du kan fortsätta med detta beteende, så länge du inte utsätter din omgivningar för så mycket störningar så att deras bostadsmiljö försämras. För att ditt beteende ska räknas som "störningar i boendet" krävs att beteendet inte skäligen bör tålas (12 kap. 25 § JB). Det vill säga handlar det om att man som hyresgäst ska använda sunt förnuft, för att inte störa sina grannar.

För att bostadsmiljön ska försämras ska det inte anses vara tillräckligt att man gör helt vardagliga saker i sin lägenhet. Dessutom har det betydelse vilken tid du t.ex. pratar i telefon. Skulle du prata väldigt högt i telefon på natten och spela spel på hög volym, så skulle det kunna räknas som en störning i boendet. Anledningen är att grannar ska kunna tåla mer på dagtid, än på nattetid eller sen kvällstid, eftersom grannarna ska kunna sova på natten. Det är dessutom viktigt att komma ihåg att man vid "störningar i boendet" inte heller ska ta hänsyn till om din granne skulle vara "känsligare än normalt" (prop. 1992/92:115 s. 30).

Konsekvenser om du skulle få en varning

Om det skulle förekomma störningar i boendet, skulle du kunna få en tillsägelse av hyresvärden (12 kap. 25 § andra stycket). Om du inte skulle förbättra dig, trots tillsägelse från hyresvärden, så kan du tvingas att flytta därifrån (42 § 1 st. 9 p. JB). Att du skulle bli tvingad att flytta ut är inget som kan ske i nuläget, eftersom dina störningar inte bör räknas som "störningar i boendet", i lagens mening. Dessutom krävs det att du har fått en tillsägelse av hyresvärden, och att du inte förbättrat dig efter tillsägelsen. Inget av detta har ju skett i din situation, men det kan vara bra att vara uppmärksam på konsekvenserna som kan uppstå.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis behöver du inte oroa dig för något om dina störningar är orsakade av vanligt beteende i lägenheten. En hyresgäst ska kunna spela spel, hosta och prata i telefon, men extra hänsyn behöver tas exempelvis på nattetid så att grannar t.ex. ska kunna sova.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare