FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/12/2022

Vilka regler gäller vid bodelning med anledning av skilsmässa när ena maken är utländsk med tillfälligt uppehållstillstånd?

Vilka bodelningsregler gäller vid 2 årigt giftemål mellan en svensk medborgare och en utländsk med tillfälligt uppehållstillstånd. Om det inte finns äktenskapsförord och där man misstänker att den utländska medborgaren egentligen gift sig av ekonomiska skäl. Gäller samma regler med 20% av tillgångarna för varje år som går? Hur går det för den utländskas möjlighet att få permanent uppehållstillstånd eller bli medborgare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om vilka bodelningsregler som gäller i det aktuella fallet samt om det är möjligt för maken med tillfälligt uppehållstillstånd att få permanent uppehållstillstånd.

Regler om uppehållstillstånd finns i Utlänningslagen (UtlL). Vad gäller bodelning med anledning av skilsmässa gäller Äktenskapsbalkens (ÄktB) regler vilket är den lagen jag kommer att utgå ifrån. Det spelar ingen roll om någon av makarna hade ett bakomliggande syfte med giftermålet som exempelvis ekonomisk vinning.

Bodelning utan äktenskapsförord

I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå, 10 kap 1 § ÄktB. Giftorättsgods är egendom som inte utgör enskild egendom, 7 kap 1 § ÄktB. Vad som utgör enskild egendom står i 7 kap 2 § ÄktB och enligt första punkten kan egendom göras till enskild egendom genom bland annat äktenskapsförord. Förutsatt att makarnas egendom inte faller in under punkt 2-6 kommer denna vara giftorättsgods och därmed ingå i bodelning, med undantag för personliga tillhörigheter som exempelvis kläder och smycken, 10 kap 2 § ÄktB.

Skevdelningsregeln

När en bodelning görs är huvudregeln att giftorättsgodset ska delas lika så att vardera make får ut lika stort värde från bodelningen, 11 kap. 3 § ÄktB. I vissa situationer kan det dock anses oskäligt att man ska dela lika på giftorättsgodset mellan makarna och precis som du skriver ska då giftorättsgodset som tas med i bodelningen öka med 20 % varje år.  Detta kallas för skevdelningsregeln och innebär att vardera make får behålla mer av sitt giftorättsgods vid en bodelning, det vill säga att den ena maken inte längre har rätt att få del i det totala värdet av den andre makens tillgångar 12 kap 1 § ÄktB. Situationer när skevdelningsregeln tillämpas är exempelvis när makarna har varit gifta under en kort period eller när den ena makens tillgångar är av betydligt större värde än den andres. Då tillämpar man i stället den så kallade skevdelningsregeln. Vid beräkningen tar man dock även med de år som makarna har varit sambos. Detta innebär att om makarna innan äktenskapet har varit sambos i två år och sedan är gifta i ett år ska 60 % av värdet av giftorättsgodset tas med i bodelningen.

I ditt fall har makarna varit gifta i två år och förutsatt att makarna inte har bott tillsammans innan äktenskapet kommer 40 därmed 40 % av makarnas giftorättsgods att tas med i bodelningen.

Möjligheten till permanent uppehållstillstånd och fortsatt uppehållstillstånd

Eftersom du inte nämner att makarna har barn tillsammans kommer jag utgå från att de inte har barn. Jag uppfattar det även som att grunden för det tillfälliga uppehållstillståndet för maken är anknytning, dvs giftermålet med den svenska medborgaren och att maken därmed inte har haft uppehållstillstånd längre än två år. Om så är fallet är möjligheten till att bli beviljad permanent uppehållstillstånd minimal eftersom permanent uppehållstillstånd vanligtvis kräver att man har haft uppehållstillstånd i minst tre år. Det är däremot möjligt att få beviljat fortsatt tidsbegränsat uppehållstillstånd. Vanligtvis krävs att personen fortfarande är gift med anknytningspersonen men om någon av förutsättningarna enligt 5 kap 16 § UtlL är uppfyllda kan personen beviljas fortsatt uppehållstillstånd fastän man har skilt sig. Enligt första punkten kan en person bli beviljad fortsatt uppehållstillstånd om denne har “särskild anknytning till Sverige”, vilket exempelvis kan vara att personen har kommit in på den svenska arbetsmarknaden. Det bör även nämnas att den som fått ett tillfälligt uppehållstillstånd beviljat är garanterad uppehållstillstånd perioden ut, oavsett om denne skiljer sig under tiden.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och undrar du något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare