Vilka förändringar får en hyresgäst genomföra?

jag hyr ut mitt hus hyresvarden flyttar och har gjort stora andringa inne i huset utan min vetskap vad galler Patrik

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att personen som hyr ditt hus (hyresgästen) har gjort förändringar i huset.

Hyresgästen får inte genomföra stora förändringar

Utgångspunkten är att du som hyresvärd ska ge ditt medgivande innan hyresgästen förändrar bostaden. Det är dock ok för hyresgästen att på egen bekostnad utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder (12 kap. 24a JB). Ett exempel på en jämförlig åtgärd är t.ex. att sätta upp persienner.

Hyresgästen kan bli ersättningsskyldig, även om förändringen omfattas av en tillåten åtgärd. Så är fallet om bostadens bruksvärde minskar. En sådan situation skulle kunna uppstå om hyresgästen t.ex. målat väggarna i en skrikig färg eller om arbetet är dåligt utfört. Det är hyresnämnden som prövar om hyresgästen har en ersättningsskyldighet (12 kap. 24a 3 st. JB).

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare