Vilka brott är tillämpliga vid hot och trakasserier över nätet?

Hej!

Jag har varit i kontakt med er tidigare och fått mycket bra respons på mina frågor, rekommenderar helt klart denna sidan i olika sammanhang gällande juridik mm :)

Men för att återgå till frågeställningen, som iofs innefattar två frågor.

1. Så undrar jag vad som gäller i dagsläget både när det kommer till att hänga ut människor på nätet med fullständigt namn, adress och i vissa fall telefonnummer i första hand på facebook.

2. Men också om vad som gäller när det kommer till mordhot på facebook?

Jag referear till det oerhört stora sociala mediasnacket gällande en del väldigt osmakliga bilder på nätet.

Läser man vad folk har skrivit så antar jag att väldigt många egentligen bryter mot lagen, lite beroende på lagen säger i dagsläget såklart.

Hoppas ni kan ge mig ett utförligt svar som detta, då jag även anser att LawLine är en pålitlig och säker källa.

Tack på förhand!

//A

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kul att du uppskattar Lawline och att du tidigare har fått bra respons på dina frågor. Eftersom du har delat upp din fråga i två olika frågor så har jag gjort likadant här nedan.

Fråga 1: Uthängning på nätet/Facebook.

Att hänga ut någon med bild, adress och andra uppgifter kan räknas som brottet förtal enligt 5 kap 1§ Brottsbalken (BrB). Detta om man lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta någon för annans missaktning. För att det ska vara fråga om förtal ska uppgiften typiskt sett framkalla andras missaktning mot personen. Uppgifter som är föga klandervärda eller vanliga uppgifter faller inte under brottet förtal. Om en person hänger ut en person med endast bild och adress räknas alltså inte detta som förtal, om det inte på något sätt framkallar andra missaktning mot denna person. Ett exempel är om man lägger upp en bild på en person och därefter skriver att denna gjort något brottsligt utan att ha belägg för det, vilket då aktualiserar brottet förtal. Notera att bilden/texten måste sprida sig till minst en utomstående för att räknas som förtal.

Om brottet endast riktar sig till brottsoffret, till exempel genom ett meddelandet eller sms, aktualiseras brottet förolämpning i 5 kap. 3 § Brottsbalken (BrB). Om meddelandet syftade till att såra mottagarens självkänsla, kan det vara en förolämpning.

Om man istället skriver nedvärderande saker om någon på nätet, t.ex i kommentarfältet på Facebook eller i ett blogginlägg, kan brottet Ofredande enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken (BrB). Oftast krävs det att de nedvärderande skrivelserna upprepar sig och att det rör sig om någon sorts mobbning gentemot en person. Detta kan vara både i ett öppet forum eller i stängda meddelanden.

Notera att förtal och förolämpning endast kan åtalas av brottsoffret (målsäganden), 5 kap. 5 § Brottsbalken. För ofredande krävs att brottsoffret anmäler brottet själv för att åklagaren ska kunna föra åtalet, 4 kap. 11 § Brottsbalken. Detta betyder kort sagt att chanserna för att fälla någon till ansvar för förtal oftast är svåra, då brottsoffret måste anmäla och, i samband med förtal/förolämpning, även föra åtal själv. Det gör att många drar sig från att anmäla hot och trakasserier över nätet.

Fråga 2: Mordhot på facebook

När någon hotar en annan över nätet kan brottet Olaga hot i 4 kap. 5 § Brottsbalken (BrB). För att ett hot på nätet ska vara straffbart krävs för det första att det är hot om ett annat brott. Eftersom det är fråga om ett hot om mord så är paragrafen tillämplig i den meningen. För det andra krävs det att hotet är tillräckligt för att framkalla rädsla för liv, hälsa eller egendom hos den hotade personen. Den hotade personen behöver inte bli rädd, men hotet måste vara formulerat på ett sätt som gör att personen i normala fall borde bli rädd. Domstolen utgår ifrån hur den hotade personen har upplevt hotet eller borde ha upplevt hotet, inte om den som hotar faktiskt har tänkt göra verklighet av hotet.

Jag hoppas att jag besvarade alla din frågor!

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare