Vilka avtal är giltiga för bodelningen vid en skilsmässa?

Hej! Jag och min man ska skilja oss och har gjort ett kontrakt hur vi fördelar våra tillgångar mellan oss. Kontraktet är skrivet för hand och har även överstrykningar lite här och var men är undertecknad av oss båda plus ett vittne. Är detta kontrakt bindande och giltigt i rätten?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag uppfattar din fråga korrekt så reglerar detta avtalet/kontraktet er fördelning vid bodelningen. Svaret på din fråga återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Äktenskapsförord
Makar eller blivande makar kan bestämma vad som ska/inte ska ingå i en eventuell bodelning genom ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § 1 st. ÄktB). Äktenskapsförordet är endast giltigt om det är skriftligt och undertecknat av båda makarna och registreras hos skatteverket (7 kap. 3 § 2-3 st ÄktB). Förordets giltighet börjar gälla från och med att det har getts in till skatteverket för registrering, eller vid äktenskapets ingående för blivande makar om de ges in inom en månad från att äktenskapet ingicks (7 kap. 3 § 4 st. ÄktB).

Föravtal
Ett annat alternativ för makar att reglera sin egendom vid en bodelning är genom ett så kallat föravtal. Inför äktenskapsskillnad får makarna avtala om den kommande bodelningen. Ett sådant avtal kan även upprättas under ett pågående mål om äktenskapsskillnad (NJA 2004 s. 317). Föravtalet måste upprättas i en handling och skrivas under av båda makarna (9 kap. 13 § 1 st. ÄktB).

Övriga avtal
Andra avtal utom föravtal eller äktenskapsförord är ogiltiga och kan därför inte åberopas (9 kap. 13 § 2 st. ÄktB).

Slutsats
Kontraktet som ni har upprättat uppfyller kraven för ett föravtal och ska således kunna genomföras i rätten!

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Ikram AsryRådgivare