Vi har skrivit ett orättvist äktenskapsförord, vad kan jag göra?

Hejsan!

Jag befinner mig i en skilsmässa, där fru har ett äktenskapsförord gällande enskild bostad och där ingår även bodelningen + avkastning på egendomen.

Man kan undra varför man skrev på!

Men jag kan inte papper så bra pga min adhd, tänkte att hon är nog rättvis här och skrev på.

Vi var sambo 4år innan vi gifte oss och gifta i 4år, sammanboende i 8år.

Då min fru jobbar som revisor och hon skötte ekonomin!

Vi har alltid haft gemensam ekonomi, helt och hållet.

Hon hade köpt huset ca:6 månader innan jag flyttade in.

Där jag har betalt hennes lån, amorteringar o dyl

Jag hade med mig min son när jag flyttade in ocjäh hon hade 3 barn sedan innan.

Jag har grävt förening runt huset, byt 2st fasader på huset, byggt en stenmurar och andra reparationer på egendom som har höjt husets värde

Nu till min fråga:

Är jag helt lottlös här eller om jag går in i en tvist, kan jag möjligtvis kanske få till att bodelningen på egendom och löseöret är snedvriden och orättvist.

Vill tillägga att jag och min fru inte har kontakt med varandra längre.

Bara via ombud.

Mycket tacksamt för återkoppling!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Huvudregeln är att man ska följa äktenskapsförordet. Det finns dock en möjlighet att jämka äktenskapsförordet om det leder till ett oskäligt resultat (12 kap. äktenskapsbalk). Det är svårt för mig att säga om en jämkning blir aktuell i den här enskilda fallet och i så fall till hur stor del det skulle jämkas. Men av det du beskriver så anser jag att det finns en öppning för att en jämkning skulle bli aktuell.

Jag rekommenderar dig därför att fråga ditt ombud om jämkning av äktenskapsförordet, jag misstänker att ditt ombud som har mer information om just ditt fall kan ge mer information om en jämkning skulle kunna vara aktuell och hur stor den jämkningen skulle kunna vara.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare