FrågaFAMILJERÄTTGod man23/02/2018

Vem utövar tillsyn över gode män?

Hej!

Min far befinner sig sedan snart två år på ett hem och har efter tvist fått en neutral god man. Jag är särkullsbarn och undrar vilken tillsyn det finns vad gäller godmanskap? Med vänlig hälsning !

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om gode män

Det är överförmyndarverksamheten i kommunen som utövar tillsyn och kontrollerar att gode män sköter sina uppdrag, 16:1 Föräldrabalk (1949:381) (FB). Den gode mannen ska lämna in räkningar, förteckningar, andra liknande handlingar och en årsredovisning till överförmyndaren. Överförmyndaren kontrollerar genom dessa handlingar att det arbete den gode mannen utfört är lagenligt och försvarbart, 16:3 FB.

Om överförmyndare

Om man har ett klagomål som gäller en överförmyndare vänder man sig till Länsstyrelsen, 19:17 FB. Bestämmelsen förklarar att Länsstyrelsen ska:

- med råd stödja överförmyndarna i deras verksamhet och främja en enhetlig rättstillämpning, och

- se till att utbildningen av överförmyndarna är tillfredsställande.

Sammanfattning

Det är således överförmyndarverksamheten och Länsstyrelsen som utövar tillsyn i frågor som gäller god man och överförmyndare. Om du vill kontrollera riktigheten/lagligheten av en god mans agerande vänder du dig som ovan anförts till överförmyndarverksamheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare