Vem ska betala för återställande av rum?

Hej! Jag bodde ensam i min tidigare 3:a hos en privat hyresvärd. Min granne vägg i vägg och jag blev ett par och han använde ett tomt rum i min lägenhet till att måla sina tavlor. Sprayfärg och flytande färg hamnade givetvis på både väggar, golv och golvlist - detta var dock okej för vår hyresvärd och min nyblivne pojkvän lovade att vid eventuell utflytt i framtiden själv stå för arbetet att återställa rummet. Min lägenhet sades upp, men jag och pojkvännen valde under uppsägningstiden att gå isär. Han vägrade återställa rummet och hyresvärdens egna hantverkare lade nytt golv och målade om väggar och lister. Jag har fått en faktura på 6730 kronor för ett rum på 10m², varav 4050 kronor ska vara för arbetstimmarna om sammanlagt 9. Jag hänvisade min hyresvärd till min föredetta, eftersom de visste att det var han som orsakat skadorna samt att han hade lovat att stå för återställandet. Hyresvärden fakturerar ändå mig med motiveringen att det bara var jag som stod på hyreskontraktet. Jag har varit i kontakt med Hyresgästföreningen som tycker priset låter märkligt med tanke på val av material och rummets storlek i förhållande till arbetstid. Min fråga är om jag kan bestrida detta? Kan min tidigare pojkvän ändå bli skyldig att stå för fakturan? Jag har på HGF's uppmaning begärt redovisning av tidigare tapeters och golvets skick för att kunna påvisa att denna typ av återställning kan ha varit nödvändig ändå, men värden hittar inga uppgifter om detta - vad gäller? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om uthyrning av bostäder finns i 12 kap Jordabalken, även kallad "hyreslagen", se https://lagen.nu/1970:994#K12

Som hyresgäst är du skyldig att vårda lägenheten under hyrestiden. Du har även ett ganska långtgående ansvar för skador som uppkommer på lägenheten då du ansvarar både för skador som uppstår genom ditt eget vållande och för skador som orsakas genom vårdslöshet eller försummelse av familjemedlem, gäst eller hantverkare. Det enda du inte är ersättningsskyldig för är rena olyckshändelser. I detta fall har alltså hyresvärden rätt att kräva ersättning från dig, då du stått på hyreskontraktet och skadorna på rummet inte uppstått genom en olyckshändelse.

Som jag förstår din fråga har du och din fd. pojkvän kommit överens om att han skulle stå för eventuella kostnader för återställande av rummet. Detta innebär att ni har ingått ett avtal om detta och att du skulle kunna kräva pengar från honom motsvarande det belopp du måste betala till hyresvärden. Om pojkvännen vägrar att betala finns möjlighet att stämma honom och låta domstolen lösa tvisten. Om du väljer att göra så är det mycket viktigt att du har bevis för din sak, då den som förlorar tvisten får stå för sina egna och motpartens rättegångskostnader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare