FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag08/01/2019

Vem i bolaget kan försätta bolaget i likvidation?

Kan en styrelseordförande som äger 50% av aktierna i ett fåmansaktiebolag kräva att bolaget ska likvideras?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Enligt Aktiebolagslagens 25 kap. 1§ kan bolagsstämman besluta om likvidation och detta görs med mer än hälften av rösterna enligt 25 kap. 2§, om inget annat står i bolagsordningen. Kort sagt kan man inte med endast 50% av rösterna begära likvidation eftersom det skulle bli oavgjort i röstningen och ordförande för stämman (inte nödvändigtvis samma som styrelsens ordförande) kommer att ha utslagsröst.

Sammanfattningsvis krävs det mer än 50% av rösterna, endast stämman har rätt att försätta bolaget i likvidation, och stämmans ordförande har utslagsröst.

Hoppas det här hjälpte!

Med vänliga hälsningar

David ZandianRådgivare