FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/01/2023

Vem har rätt till bostaden när ett samboförhållande upphör?

Hej,är sambo sedan 3 år tillbaka. Jag har en son som bor hos oss varannan vecka,å nu vill min sambo separera,det är hon som står på kontraktet,vad gäller? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tolkning av fråga och lagrum

Jag tolkar det som att du och din sambo ska separera och du undrar vem som har rätt till er bostad. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av sambolagen (SamboL).

I mitt svar nedan utgår jag från att inget samboavtal skrivits.

Vad händer med bostaden när ett samboförhållande upphör?

När ett samboförhållande upphör ska det på begäran av någon av samborna ske en uppdelning av samboegendomen genom bodelning (8 § första stycket SamboL). Det är alltså enbart samboegendom som ska ingå i bodelningen. Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom. En bostad vare sig det är en bostadsrätt eller hyresrätt utgör samboegendom om bostaden förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Det spelar alltså ingen roll om det är du eller din sambo som står på kontraktet eller vem som har köpt bostaden, det som spelar någon roll är om bostaden förvärvats i syfte för att vara eran gemensamma bostad.

För att göra denna bedömning kollar man på hur omständigheterna såg ut när ni flyttade tillsammans. Om det var så att din sambo bodde i bostaden innan ni flyttade tillsammans anses lägenheten inte varit förvärvats för gemensam användning och ska därmed inte ingå i bodelningen. Om det var så att ni flyttade in gemensamt i bostaden utgör den troligtvis samboegendom eftersom den då förvärvats för gemensam användning och i de fallen ska bostaden ingå i bodelningen.

Vem har rätt till bostaden?

Om det är så att lägenheten ska ingå i bodelningen blir frågan vidare vem som har rätt att få bostaden. Det är den sambon som bäst behöver bostaden som ska få bo kvar (16 § andra stycket SamboL). För att avgöra vem som bäst behöver bostaden görs det en helhetsbedömning av situationen. I denna bedömning vägs det in saker som ålder, hälsa, arbetsplats och sambons möjligheter till att skaffa en ny bostad. Om det är så att den ena sambon har barn, vilket du har, är det någonting som kan tala för att du bäst behöver bostaden. Det är dock svårt för att avgöra eftersom alla omständigheter inte framgår i din fråga.

Om det rör sig om en bostadsrätt får den sambon som bäst behöver bostaden bo kvar och därmed lösa ut den andra sambon. Om det istället handlar om en hyresrätt tar den som bäst behöver hyresrätten över kontraktet.

Sammanfattningsvis behöver bostaden förvärvats för gemensam användning för att utgöra samboegendom och därmed ingå i bodelningen. Om bostaden ingår i bodelningen ska den som bäst behöver bostaden få rätt till den. Det är svårt att avgöra vem som bäst behöver bostaden eftersom alla omständigheter inte framgår. Att du har barn är dock något som kan vara till din fördel för att bo kvar. Om du och din sambo har svårt att komma överens kan ni vända er till tingsrätten för att begära en bodelningsförrättare som kan hjälpa till att avgöra detta.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar. Om du har några andra frågor eller funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare