Vem har rätt till bostaden när samboförhållande upphör?

Hej! Jag och min sambo vi har separerat och vi tog bostadslån tillsammans, men jag äger inte huset, vi satsade mycket på huset för att bygga till, köpa förrådet, staket, grinden, verktyg och alla olika bygg material osv. Min fråga är om jag har någon rätt till huset? Eller kan hon kasta mig ute och kommer jag att förlora allt? Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Hur er egendom och er bostad ska delas upp i anledning av er separation regleras i Sambolagen, den hittar du https://lagen.nu/2003:376.

Egendomen och boendet ett par har köpt under den tid de har bott tillsammans för att användas gemensamt räknas som samboegendom. Det är samboegendomen som delas mellan parterna vid en separation, se 3 §. Även egendom som förvärvats just innan paret blev sambor med syfte att brukas gemensamt kan även detta anses vara samboegendom.

Vem som står som ägare till bostaden är inte avgörande för om bostaden är att anse som samboegendom eller inte, utan det är när bostaden förvärvades. Utifrån din fråga så kan jag inte riktigt avgöra om bostaden är köpt innan eller efter du och din sambo flyttade ihop? Eftersom ni tog bostadslån tillsammans så antar jag att ni har köpt bostaden tillsammans? Har ni köpt bostaden när ni har bott tillsammans eller strax innan ni flyttat ihop med syfte att bostaden ska vara er gemensamma bostad så ska den ingå i en bodelning. Om din sambo hade bostaden redan innan ert förhållande, eller innan ni planerade att bo ihop så är bostaden inte att anse som samboegendom.

Gällande huset så kommer det faktum att du renoverat troligen inte påverka vem som har juridik rätt till fastigheten vid en bodelning. Har din sambo förvärvat huset innan ert samboförhållande inleddes så är huset inte att se som samboegendom. I rättsfall så har man likställt den ekonomiska vinningen vid renovering med en gåva till sambon (NJA 1986 s.513).

Om skulden du har tagit går att hänföra till samboegendom så får du dra av den i bodelningen annars ska skulden främst betalas med annan enskild egendom du har. Har du inte annan egendom som är tillräcklig för att täcka skulden så kan du dra av den i en bodelning när samboförhållandet upphört, se 13 §.

Jag hoppas att jag besvarade dina frågor.

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare