Vem har rätt till bostaden?

hej. jag och min sambo ska separera. vi bor i en hyresrätt och vi båda står på kontraktet. vi har båda fast anställning. han har familj och släkt i kommunen, men inte jag. vem av oss har rätt till lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att äktenskap ingås ska en bodelning göras på begäran av någon av samborna, vilket framgår av sambolagen (2003:376) (SamboL) 8 §. När lottläggningen i bodelningen ska göras finns en rätt för den sambo som bäst behöver bostaden att överta den i avräkning på sin lott, SamboL 16 § 2 st. Jag utgår här från att hyresrätten är samboegendom enligt SamboL 3 §, vilket är fallet om den är förvärvad för gemensam användning.

I RH 1994:59, som behandlade en liknande situation, tillmätte hovrätten faktumet att den ene partens föräldrars fastighet gränsade till den fastighet som tvisten gällde betydelse. Vid en strikt behovsprövning hade den andre parten tillskiftats fastigheten men även en skälighetsavvägning, som blev avgörande, ansågs nödvändig. Rättsfallet belyser klart att släktanknytning till den kommun som bostaden ligger i har betydelse vid en bedömning av vem som bör tillskiftas den gemensamma bostaden. Med hänsyn till de omständigheter du anger i det aktuella fallet är därför min bedömning att din sambo har rätt till bostaden, mot en skifteslikvid.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare