Vem har ansvaret att måla om en hyresrätt?

Hej,

Jag bor i en hyresrätt och skall flytta om ett par månader. Efter jag sagt upp hyresavtalet har jag av hyresvärden fått ett färdigttryckt broschyr i vilken utöver städtips står att man är skyldig att åtgärda alla hål efter tavlor, speglar, hyllor och vägghängd tv eftersom dessa räknas inte som normalt slitage. Senare är man skyldig att måla om lägenheten.

Jag undrar om det verkligen stämmer.

Vill nämna att i hyreskontraktet har hyresvärden inte tagit upp detta överhuvudtaget så att sådana håll inte skulle räknas som normal slitage av lägenhet får man reda på inte dörren man säger upp hyreskontraktet.

Tack på förhand för svaret.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom inget stod i hyresavtalet om att du skulle ha skyldigheter i form av reparation och målning så är det standardreglerna i lagen som gäller, som finns i 12 kapitlet Jordabalken.

De åtgärder som hyresvärden har en skyldighet att utföra brukar kallas för åtgärder som faller in under hyresvärdens underhållningsplikt (denna finns i 12 kap. 15 § jordabalken). De åtgärder som hyresgästen har en skyldighet att utföra brukar kallas för åtgärder som faller in under hyresgästens vårdplikt (denna finns i 12 kap. 24 § jordabalken).

För det första kan det konstateras att det uttryckligen i lagen framgår att åtgärder som målning och tapetsering är något som faller in under hyresvärdens underhållningsplikt (12 kap 15 § andra stycket jordabalken). Det är därmed hyresvärden som själv ska se till att hyresrätten blir ommålad och tapetserad med skäliga tidsmellanrum. Undantag från detta är om man vårdslöst brukat lägenheten så att väggarna måste ommålas, eftersom det skulle bryta mot hyresgästens vårdplikt (12 kap. 24 § jordabalken).

Vad gäller hål från tavlor, speglar, hyllor och dylikt nämns dessa inte i lagen i förhållande till hyresvärds underhållningsplikt eller hyresgästens vårdplikt. Hyresgästens vårdplikt innebär dock att man ska "väl vårda" lägenheten, vilket innebär ett krav på aktsamhet från hyresgästens sida. Nötning från normalt bruk av lägenheten anses inte vara något som hyresvärden ska kunna kräva ersättning för, eftersom detta följer automatiskt vid användning av lägenheten. Med det sagt kan det variera från fall till fall om uppsättning av olika föremål faller in under hyresgästens vårdplikt. Jag skulle säga att vanliga hål från tavlor och vägg-tv är något som inte bryter mot vårdplikten, och därmed inte är något som du ska betala ersättning för. Hade dessa föremål satts upp på ett vårdslöst sätt, exempelvis på en känslig vägg så att väggen skadas, skulle det dock kunna vara något som strider mot vårdplikten.

Hoppas detta har varit till hjälp för dig!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare