Vem betalar för ett nytt lås till dörr i bostadsrätt?

Hej! Jag äger en bostadsrättslägenhet där dörrlåset till lägenheten har gått sönder. Jag kan inte låsa dörren innifrån Vaktmästaren säger att jag äger låset och bostadsrättsföreningen äger dörren så det är jag som får bekosta lagningen eller ev nytt lås med nya nycklar. Är det så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst så skulle jag råda dig att kolla vad som står i din bostadsrättsförenings stadgar. I stadgarna brukar det utförligt stå vem som har underhållsansvar, i detta fall exempelvis för dörrlås.

Dock brukar det vanligtvis vara så att det är bostadsrättshavaren som har underhållsansvar för låset på dörren. Detta innebär att det är du som får bekosta lagningen/ett nytt lås. Vakmästaren kan därmed ha rätt i det som hen sa till dig.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare