FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/12/2018

Vem ärver vårt hus ifall jag eller min man avlider?

Hej

Min man och jag är gifta. Jag har två barn sedan tidigare - han har ett barn sedan tidigare.

Tillsammans har vi ett barn. Vi äger huset lika - har lån run 100.000 samt ett hus som är värderat runt 2 miljoner .

Vad händer om min man dör eller jag dör? vem ärver vad och när?

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga tänker jag först redogöra för vad som händer med era tillgångar när en av er avlider. Därefter kommer jag förklara hur arvet kommer fördelas vid er bortgång.

Vad händer med era tillgångar?

Bouppteckning

Regler om hur egendom ska fördelas vid skilsmässa finns i Äktenskapsbalken (ÄktB). När någon av er avlider ska det göras en så kallad "bouppteckning" vilket innebär att bådas tillgångar och skulder ska sammanställas. Allt som makarna äger som ska ingå i bouppteckningen förutom enskild egendom eller egendom för personligt bruk. Enskild egendom kan exempelvis vara något som den ena maken har fått i gåva eller arv och som enligt testamente framgått att det ska vara dess enskilda. Även egendom som gjorts enskild genom äktenskapsförord mellan makarna. Egendom för personligt bruk skulle till exempel kunna vara kläder. Allt som inte räknas som enskild egendom eller egendom för personligt bruk kallas för"giftorättgods" och det är den egendom som ska ingå i bodelningen.

Bodelning

Vid bouppteckningen ska både tillgångarna och skulderna antecknas. Därefter ska det göras en så kallad bodelning mellan er makar. Det innebär att värdet av ert giftorättsgods läggs samman efter att skulder dragits från det totala värdet. Denna summa fördelas sedan lika för vardera part, (ÄktB 9 kap 1 §).

Räkneexempel med ert hus

I ert fall kommer vid bodelningen lånet på huset att räknas av från husets värde enligt Äktenskapsbalken 11 kap 2 § 1 st. Genom att göra detta går det att säkerställa så mycket som möjligt att den ena maken inte behöver betala den andres skulder med sina egna tillgångar (dvs det ni får från bodelningen).

I räkneexemplet nedan har du och din man halva värdet av huset vardera, dvs 1000 000 kr. Ni har även halva lånet var, vilket blir 50 000 kr.

Värdet på huset minus lånet ser ut såhär:
1000 000 - 50 000 = 950 000

Vid bodelningen kommer ni alltså att ha 950 000 kr vardera. Denna summar läggs sedan samman och delas på två för att räkna ut era tillgångar. Vid bodelningen skulle du och din man få ut 950 000 kr från bodelningen.

Det kan se annorlunda ut ifall ni har mer egendom och fler lån.

Hur kommer arvet fördelas vid respektive makes bortgång?

Det som den avlidne parten har lämnat kvar efter bodelningen är dennes "kvarlåtenskap". Med förutsättning att det inte skrivits ett testamente där man ändrat på arvsordningen, ska kvarlåtenskapen fördelas enligt bestämmelserna kring arv som du hittar i Ärvdabalken (ÄB). När en av er har avlidit ska den efterlevande maken ärva den avlidne, ÄB 3 kap 1 §. När en make har avlidit ska barnen till den avlidne ärva och få ut en lika del av kvarlåtenskapen (arvslott). Eftersom att ni är gifta kommer ni dock ärva av varandra. Oavsett om du eller din man avlider, kommer ert gemensamma behöva vänta med att få ut sin arvslott tills även den efterlevande maken har avlidit. Den efterlevande maken har alltså företräde framför det gemensamma barnet. Däremot har era barn från tidigare förhållanden rätt att få ut sin arvslott direkt enligt ÄB 3 kap 1 §.

När din make avlider ska hans kvarlåtenskap fördelas mellan ert gemensamma barn och hans tidigare barn. Det innebär att de ska få hälften var av hans kvarlåtenskap. Hans tidigare barn kommer få ut sin del direkt medan ert gemensamma barn kommer behöva vänta tills båda ni avlidit för att få sin arvslott. Du kommer alltså ärva hälften av din makes kvarlåtenskap

När du avlider ska din kvarlåtenskap fördelas mellan ert gemensamma barn och dina två tidigare barn. De ska alltså få ut 1/3 var av din kvarlåtenskap. Dina tidigare barn kommer få ut sin arvslott direkt. Ert gemensamma barn kommer behöva vänta med att få ut sin arvslott tills även din make avlider. Din make kommer alltså "ta över" ert barns arvslott, dvs 1/3 av din kvarlåtenskap.

Sammanfattningsvis kommer det göras en bodelning när någon av er avlider. Det ni får ut i bodelningen utgör er kvarlåtenskap (950 000 kr i mitt räkneexempel med ert hus). Om din make avlider först kommer hans kvarlåtenskap fördelas lika mellan ert gemensamma barn och hans tidigare barn. Du har dock rätt som efterlevande make att "ta över" ert gemensamma barns arvslott. Ert gemensamma barn får sina pengar när även du har avlidit. Ifall du avlider först kommer din kvarlåtenskap fördelas mellan dina två tidigare barn och ert gemensamma barn. Din make kommer dock "ta över" ert barns arvslott tills även han avlider.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Ifall du skulle behöva hjälp med arvskiftet, bouppteckningen eller upprättandet av ett testamente, rekommenderar jag att du bokar en tid hos en av våra jurister. Du kan boka en tid direkt på https://lawline.se/boka. Annars är du varmt välkommen att ställa en fråga!

Vänligen,

Ceda ImranovaRådgivare