FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet19/06/2017

Vem är underhållsskyldig för staket på tomtgräns?

Hej!

Mellan oss och vår granne finns ett nu fallfärdigt staket på tomtgränsen. Staketet har funnits både före vi och grannen köpte husen. Vi vill nu renovera staketet med grannen, men han hävdar att vi äger det och ansvarar för de eftersom stolparna står åt vårat håll (mitt på tomtgränsen) och därför ska vi stå för arbete och kostnader. Vi anser att staketet är gemensamt. Staketet ser för hemskt så att man får skämmas , "grannen" bor själv inte i huset som är en mindre hyresfastighet utan hyr ut och slipper se eländet. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättsförhållanden mellan grannar regleras i 3 kap. jordabalken. Den som nyttjar en fastighet ska visa skälig hänsyn till sin omgivning, dvs. grannar ska visa varandra skälig hänsyn (3 kap. 1 § jordabalken).

Enligt praxis gäller att om ett staket står på tomtgränsen äger båda grannarna staketet och därmed är också båda grannarna underhållsskyldiga. Detta gäller såvida det inte finns ett skriftligt avtalsservitut som reglerar vem som ska underhålla staketet.

Sammanfattningsvis om staketet står mitt på tomtgränsen (och inte enbart på er tomt) är både ni och grannen underhållsskyldiga för staketet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare