FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet01/04/2024

Är fasta skåp en del av ett fastighetsköp?

Hej ska snart flytta in i ett radhus, och det satt fast ett skoskåp i hallen, ingår det eller inte

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer använda mig av jordabalken (JB) för att besvara din fråga.

När man köper en fastighet ingår så kallade fastighetstillbehör, en byggnad exempelvis (2 kap. 1§ JB). Det ingår dessutom byggnadstillbehör (2 kap. 2§ JB). Det är saker som är ägnat till stadigvarande bruk. Det innebär att det ska vara så vanligt förekommande att det borde kunna anta att nästan vilken ny ägare som helst skulle ha användning för saken. (NJA 1997 s. 699) Vanliga exempel av detta är badkar, spis och kylskåp i ett bostadshus (2 kap. 2§ 2 st. JB). Det innebär att det fasta skoskåpet skulle kunna vara ett byggnadstillbehör och därmed ingå i köpet eftersom det är fast.

Tänk på att denna typ av bedömning görs i varje enskilt fall och skulle kunna vara annorlunda beroende på hur det ser ut i just er hall. Det bästa är nog att kolla med din mäklare eller liknande för att vara säker.

Hoppas du fått svar på sin fråga! Om du har fler frågor får du gärna ställa dem till oss eller boka tid med våra jurister (länk).

Vänliga hälsningar,

Nora ErikssonRådgivare