Vem ansvarar för rengöringen efter ett på balkongen liggande fågelbo?

Vems ansvar är borttagandet och rengöringen efter på balkongen liggande

fågelbo, duvor, Hyreslägenhet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ditt fall är hyreslagen (12 kap. JB) tillämplig. Generellt är det hyresgästens uppgift att hålla rent på sin balkong (12 kap. 24 § JB) men förekommer ohyrai lägenheten är hyresvärden skyldig att avhjälpa detta (12 kap. 17 § JB). I förarbetena till lagen anger man att begreppet ohyra främst avser väggohyra och sådant som påverkar lägenhetens användbarhet. Här tar man upp kackerlackor, myror och tvestjärtar som exempel på ohyra som faller under hyresvärdens ansvar (prop. 1939:166 s.81). Är det dock så att duvorna påverkat lägenhetens användbarhet, exempelvis gjort att du inte kunnat använda balkongen är det hyresvärden som ansvarar för att ta bort fågelboet och rengöra.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare