FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet15/02/2018

Vart ska man ansöka om en avstyckning av mark och hur mycket kostar det?

Flera som äger marken vart vem hjälper oss stycka av kostar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om vem som avstyckar mark som ägs av flera personer och priset för avstyckning.

Frågor om avstyckning regleras i fastighetsbildningslagen (FBL)

Vart ska man göra en avstyckning?

Fastighetsbildning sker genom avstyckning (2 kap. 1 § ABL) Avstyckning innebär att marken av en fastighet eller en fastighets andel i en samfällighet delas i olika delar som kallas för styckningslotter (10 kap. 1 § FBL) Avstyckning sker på ansökan av fastighetens ägare och när det är flera personer som äger marken måste alla ge sitt samtycke till en avstyckning (10 kap. 6 § FBL) En ansökan om avstyckning prövas av lantmäterimyndigheten (2 kap. 2 § FBL)

Hur mycket kostar en avstyckning?

lantmäteriets hemsida framgår det att det finns flera olika faktorer som påverkar kostnaden för avstyckning. De har angett några prisexempel för avstyckning men dessa är inte bindande för en likadan eller liknande markdelning.

Ett exempel som de angav var ett område på 4 500 kvadratmeter för nybyggnation på landsbygden. Det fanns bygglov för husen på marken, tillstånd för avlopp och att tomten hade en utfart. Utöver detta avsåg avstyckningen inte heller strandskydd, detaljplan eller fornminne. Samråd behövdes därför inte med kommunens byggnadsnämnd eller länsstyrelsen. Ett par till faktorer lades in i detta exempel vilket gav en uppskattad kostnad på cirka 37 000 kr för en avstyckning av denna mark.

Slutsats

Sammanfattningsvis är det lantmäterimyndigheten som prövar om avstyckning ska göras. Vad gäller kostnaden för en avstyckning beror på det på flera olika faktorer. Lantmäteriet har angett några exempel på beräkningar av en avstyckning men de är till för att endast ge dig en någorlunda uppfattning av kostnaden. Det är alltså inte bindande.

Jag skulle därför rekommendera dig att ta kontakt med lantmäteriet för att få veta exakt hur mycket en avstyckning kostar för din mark.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare