FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/09/2018

Varför avvisade domstolen min talan?

Hej!

Jag har lämnat in en stämningsansökan på ett företag som jag köpt en utbildning ifrån och dom gick på min linje då företaget inte svarade. Företaget får ju sedan en månad på sig att lämna mot bevis och det gjorde dom. Så vi skulle till tinget för muntlig förberedelse och försöka komma överens. Sedan en sen eftermiddag ringer någon som sitter och går igenom målet och frågar om jag stämmer personen eller företaget och jag svarar att det är väl företaget efter som det är från företaget jag köpt min utbildning som ej uppfyllt vad som utlovas. Efter det får jag ett brev från tingsrätt där man lagt ner målet för att jag återkallat min talan mot person, stämningsansökan är ju gjord på företaget och jag har ju då även skrivit med den som äger företaget, då jag fattar att man skulle göra så. Min fråga är varför avskrivs målet då hel plötsligt?

Mvh Helena

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Ett rättegångshinder är en omständighet som hindrar en viss domstol att handlägga ett mål. Bara vissa processhinder kan avhjälpas, det vill säga domstolen kan hjälpa käranden att justera talan så att den kan tas upp. Övriga hinder leder till att domstolen måste avvisa talan.

Jag tolkar din fråga som att du i din stämningsansökan har angett företagets ägare som svarande, trots att det är företaget som du vill föra en process mot. När du sedan blev uppringd av någon från tingsrätten och framförde detta anses du ha väckt talan mot fel person. Detta är ett hinder som inte kan avhjälpas, utan domstolen var tvungen att avvisa din talan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare