Var registrerar jag en vigsel gjord utomlands?

Hej. Jag och min fru, gifte oss i Ontario Kanada 4 September 2017. Hon kommer ifrån Kanada. Och kommer flytta över dit nu kommande året.

Det tog lång tid där borta efter att vigselförättaren registrerade det hos myndigheterna. Sedan fick vi vänta på våra papper (vigselbevis).

Vart går jag och får det registrerat?

Jag bor i Karlstad. Och har bara originalet. Så jag skickar det helst inte.

Är det till skatteverket jag går?

Lawline svarar

Hej och tack för at du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att det är hos Skatteverket en vigsel ska registreras. Skatteverket vill att du skickar in en vidimerad kopia på vigselhandlingen och om du har gift dig med en aldrig folkbokförd person önskar de att du även visar upp en kopia av din frus pass för Skatteverket. Skatteverket bedömer sedan om vigsel är giltig och när de kommit fram till det registreras den i folkbokföringen.

Det enklaste för dig är att ta en kopia på vigselbeviset och en kopia på din frus pass och skicka in till Skatteverket, men du kan även gå till Skatteverket och lämna in det. Dock kommer de vilja behålla papperna och därför behöver du göra en kopia av originalet av vigselbeviset.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare