FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/08/2018

Var make äger sitt fram till äktenskapets upplösande

I am married to a US citizen, I m buying a condo in Spain,in my name only. Now I am told that even if I buy it in my name my husband ( per Swedish law) owns 50% of said condo, what I need info on is the law pertaining to this.I thought that law kicks in with death or divorce.

Thank you.

Sorry about the English, I have a stupid keybord on this tablet .LOL you can answer in rather language.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du funderar över hur svensk lag ser ut på detta område, det är alltså detta kan kommer att klargöra nedan.

Huvudregeln gällande egendom i ett äktenskap är att var make äger sitt eget och precis som du nämner är det först vid en bodelning som ägandeförhållandena kan komma att ändras, det vill säga vid ett eventuellt upplösande av äktenskapet (9 kap 1 § äktenskapsbalken). Du kan alltså förfoga fritt över denna lägenhet och din make kommer inte att per automatik anses som delägare.

Det finns dock två situationer som kan medföra att samtycke krävs från din make vid förvaltning av lägenheten. Dels om lägenheten kommer att utgöra er permanenta bostad, då ses den som er gemensamma och samtycke för exempelvis uthyrning eller försäljning krävs. Detta innebär dock inte att din make ses som ägare men det infaller ett skydd för honom (7 kap 4 § äktenskapsbalken). Vidare finns det en möjlighet för dold samäganderätt men för att det ska bli aktuellt krävs att tre kriterier är uppfyllda;

1.Lägenheten ska ha köpts för gemensamt bruk

2.Din make ska ha möjliggjort förvärvet genom ett ekonomiskt bidrag/tillskott

3.Ni ska ha haft för avsikt att lägenheten ska samägas

Är dessa kriterier uppfyllda ses din make som delägare.

Är det så att lägenheten inte kan anses utgöra er gemensamma egendom kan ni tillsammans upprätta ett äktenskapsförord om du vill skydda lägenheten vid en eventuell bodelning. Skriver ni över den till enskild egendom kommer lägenheten således att undantas bodelning och din make får då ingen rätt till något värde av den (7 kap 3 § äktenskapsbalken).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare