Valberedning - var finns regler om en sådan och får en styrelseledamot också sitta i valberedningen?

Kan en person som är styrelseledamot tillika ordförande i en bostadsförening samtidigt sitta i valberedningen för densamma? Var hittar man regleringen kring detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du med bostadsförening menar en bostadsrättsförening.

Finns det regler om valberedning?

Det finns två lagar som reglerar olika situationer som kan uppstå mellan exempelvis en förening och en bostadsrättshavare. Dessa lagar är bostadsrättslagen och lagen om ekonomiska föreningar. Dock är det så att inga av dessa två nämnda lagar har regler om valberedning i en bostadsrättsförening. Det betyder att en bostadsrättsförening inte behöver ha en valberedning, utan får välja om en valberedning ändå ska finnas. Anledningen kan tolkas som att våra lagstiftare i riksdagen inte har ansett det nödvändigt att reglera frågor om valberedning. Reglerna om valberedning finns därför i bostadsrättsföreningens stadga. Det betyder att en styrelseledamot potentiellt både kan sitta som styrelseledamot och sitta i föreningens valberedning.

Min rekommendation

Du kan gå igenom bostadsrättsföreningens stadga och se hur reglerna om valberedning ser ut. I stadgan kommer det även stå om en styrelseledamot också får sitta i valberedningen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver hjälp med att tolka föreningens stadga. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare