Vadhänder med gemensam lägenhet när sambo avlider?

Hej

Min mans son på 23 år dog för en månad sedan. Han hade fast 100% tjänst och var sambo med en tjej som studerar. De har inga barn. De har ej skrivit testamente. De köpte en bostadsrätt för gemensamt boende för ett år sedan och ägde 50% var. Båda står 50% vardera på lånen. Vi vet i dagsläget ej hur mycket var och en gick in med som egen insats. Sambon bor i dagsläget kvar i lägenheten.

Min man och hans exfru ärver ju sonen men vi kan inte utläsa någonstans vem som ärver lägenheten?

Ärver sambon hans del eller ärver föräldrarna de 50%?

Kan arvtagarna begära att lägenheten säljs?

Vad innebär det att sambon begär bodelning?

Om allt lösöre delas upp, skall då sambon ändå få 2 prisbasbelopp från dödsboet?

Mycket tacksam för hjälp i dessa frågor.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du vem som tar över lägenheten nu när din mans son har gått bort. Sonen bodde i lägenheten med sin sambo och de ägde den till 50 % var. Det är sambolagen(samboL) som blir tillämplig i frågorna rörande samboförhållandet, och samäganderättslagen(samägL) i fråga om äganderätten.

Vem ärver lägenheten?
Sambor ärver inte varandra om det inte finns något testamente på att de ska göra det. Jag uppfattar din fråga som att den efterlevande sambon äger 50 % av lägenheten och sonen 50 %. Det innebär att sonens arvingar (barn, föräldrar osv.) har rätt till 50 % av lägenhetens värde. En sambo kan få överta en gemensam lägenhet i vissa fall, tex om den är den som behöver lägenheten mest, men då kommer ändå sonens dödsbo få motsvarande del i pengar, 16 § samboL. Den som tar över bostaden är skyldig att avräkna denna del på sin lott, eller lämna motsvarade del i egendom eller betala den delen i pengar, 17 § samboL. Lägenhetens värde är alltså en tillgång i dödsboet. Det innebär att det värdet ska räknas in i bouppteckningen, och sedan fördelas på arvingarna.

Kan arvtagarna begära att lägenheten säljs?
Om det inte är aktuellt att den efterlevande sambon ska överta hela lägenheten och vara ensam ägare kan istället samägL blir tillämplig. Dess uttryckliga tillämpningsområde är inte på bostadsrätter men genom en analogvis tolkning har den i vissa rättsfall ansetts kunna tillämpas även på bostadsrätter, se 1 § samägL. Varje delägare har rätt att kräva att egendomen säljs på offentlig auktion, 6 § samägL. Detta görs genom en ansökan hos tingsrätten och för delägarnas gemensamma räkning. Det är endast om det finns synnerliga skäl till att inte bevilja sådan försäljning som rätten kan neka en ansökan.

Vad innebär det att sambon begär bodelning?
Att en sambo begär bodelning innebär att samboegendomen ska fördelas jämt mellan parterna, 8 § samboL. Vid en bodelning beräknas sambors andelar och ev. skulder täcks med den egendom sambon äger, 12 och 14 § samboL. När man har räknat ut varje sambos andel vid bodelningen ska sedan egendomen fördelas mellan dem, 16 § samboL.

Om allt lösöre delas upp, skall då sambon ändå få 2 prisbasbelopp från dödsboet?
När ett samboförhållande upphör har den efterlevande sambon alltid rätt till samboegendom av ett värde som motsvarar två prisbasbelopp, i den mån det räcker, 18 § 2 stycket samboL. Så om efterlevande sambon nu äger 50 % av bostadsrätten och detta är ett värde motsvarande två prisbasbelopp så har personen inte ytterligare rätt till två sådana belopp.

Sammanfattning
Sambor ärver inte varandra om det inte finns något testamente som säger det. 50 % av lägenheten samt annan egendom som tillfaller sonens dödsbo efter bodelning ska alltså tillfalla de arvsberättigade efter sonen. Sambon kan ha rätt att överta bostadsrätten om hen har bäst rätt till den. Om inte så kommer den ägas av olika delägare och det innebär att en offentlig auktion torde kunna ske genom en analogvis tillämpning av lagen om samäganderätt.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare