Vad utgör saklig grund för uppsägning?

vad utgör "saklig grund" för uppsägning av ett anställningsavtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om anställningsskydd (LAS) är tillämplig lagstiftning.

Saklig grund för uppsägning är arbetsbrist eller förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen

Enligt 7 § första stycket LAS ska uppsägning från arbetsgivarens sida grunda sig på sakliga skäl. Sakliga skäl kan vara arbetsbrist eller förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen. Förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen kan exempelvis vara misskötsamhet eller om arbetstagaren begått brott i sin tjänst. Det finns ingen definition i lagen av termen "saklig grund". Vid bedömningen ska göras en bedömning av de samtliga omständigheterna av i det enskilda fallet. Ju längre anställningen varat, desto bättre skydd mot uppsägning har arbetstagaren. Vad gäller misskötsamhet måste arbetsgivaren vara tydlig med vad som är tillåtet och inte tillåtet på arbetsplatsen enligt AD 2006:22.

Personliga skäl och tidigare bedömningar av huruvida saklig grund förelegat

Om arbetstagaren missköter sig vid enstaka tillfällen utgör detta som utgångspunkt inte saklig grund. Misskötsamhet som sker vid upprepade tillfällen och efter tillsägelser från arbetsgivaren kan däremot bedömas som saklig grund för uppsägning. Enligt praxis ser man relativt allvarligt på olovlig frånvaro från arbetsplatsen.

Svårigheter att samarbeta i tjänsten utgör bara saklig grund om svårigheterna är mycket allvarliga enligt AD 1996:77.

Om arbetstagaren av någon anledning får nedsatt arbetsförmåga utgör inte detta som utgångspunkt saklig grund för uppsägning. Om arbetsförmågan är varaktigt nedsatt och nedsattheten inte bara är tillfällig kan detta dock utgöra saklig grund, AD 2001:1. Vad som är värt att notera är att arbetsgivaren har ett ansvar för att hjälpa arbetstagaren med rehabilitering eller omplacering för att arbetstagaren ska kunna fortsätta arbeta på arbetsplatsen innan uppsägning kan aktualiseras på sakliga grunder.

Stöld på arbetsplatsen bedöms mycket allvarligt, även gällande stöld av saker med lågt värde enligt AD 1984:83. Detsamma gäller hot om våld. Vad gäller hot om våld ska hänsyn tas till om det skett inom eller utanför tjänsten.

Illojalitet mot arbetsgivaren bedöms inte lika allvarligt som stöld eller hot om våld men kan också utgöra saklig grund för uppsägning. Arbetstagaren får alltså inte prata bakom ryggen eller kritisera arbetsgivaren hur som helst på grund av den lojalitetsplikt som följer av anställningsförhållandet.

Arbetsbrist är det vanligaste skälet för uppsägningar

Arbetsbrist är ett samlingsamn för olika situationer där personliga förhållanden inte ligger till grund för uppsägningen. Även om det låter så behöver det inte handla om brist på arbete i sig, det kan även vara fråga om att arbetsgivaren gör omstruktureringar - alltså att verksamheten ska bedriva verksamheten på annat sätt än tidigare. Omstruktureringar kan för arbetstagaren betyda att arbetsgivaren inte kan erbjuda samma tjänster som tidigare. Arbetsgivaren måste utreda möjligheterna till omplacering för att uppsägning på grund av arbetsbrist ska vara sakligt grundad. Vad omplaceringsskyldigheten innebär kommer jag att redogöra för nedan.

För att en uppsägning ska anses sakligt grundad måste arbetsgivaren uppfylla sin omplaceringsskyldighet

Av 7 § andra stycket LAS framgår att en uppsägning aldrig kan vara sakligt grundad om arbetsgivaren inte har uppfyllt sin omplaceringsskyldighet. Omplaceringsskyldigheten innebär att arbetsgivaren är skyldig att erbjuda arbetstagaren annat arbete hos sig. Om arbetsgivaren tidigare har erbjudit annat arbete hos sig på grund av omständigheter som hänför sig till arbetstagaren personligen ska arbetsgivaren anses ha uppfyllt sin omplaceringsskyldighet.

Några avslutande ord

Det är svårt att definiera vad som utgör saklig grund. Antingen ska uppsägningen bero på personliga skäl eller arbetsbrist. Bedömningen av om en uppsägning på grund av personliga skäl är sakligt grundad görs ganska strikt och det krävs mycket för att en sådan uppsägning ska komma i fråga. Arbetsbrist behöver inte innebära att det föreligger brist på arbete, det kan även komma i fråga vid omstruktureringar där arbetsgivaren inte längre kan erbjuda arbetstagaren det arbete som denne tidigare haft. För att en uppsägning ska vara sakligt grundad krävs att arbetsgivaren beaktat sin omplaceringsskyldighet enligt 7 § andra stycket LAS.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare