FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/06/2016

Vad som ingår i bodelningen och brytpunkten

Hej!

Ligger i skilsmässa och undrar om skulder i min enskilda firma ska räknas med i mina totala skulder?

Bilar som inte är leasade utan står på mig privat? Osv.

När Brytdatumet för skilsmässan var låg firman - på kontot, ska det tas upp som skuld på mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är all egendom som inte är enskild egendom giftorättsgods. Vidare äger varje make sina tillgångar och svarar för sina skulder. Din enskilda firma hör därför till din privata ekonomi och har ni inte avtalat om att firman ska vara din enskilda egendom utgör den giftorättsgods och ska ingå i bodelningen till dess marknadsvärde. Detta gäller även för bilar och annan egendom som inte är enskild egendom. Även skulder ingår således och ska därför tas med i de totala skulderna. Vad som är enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB och är till exempel om ni avtalat om att en viss egendom ska vara enskild egendom genom äktenskapsförord.

Värt att nämna är att en bodelningen är något som sker på papper och vad jag menar med det är att det räknas ut ett värde som ska delas hälften på (hälften av boets värde exkl. enskild egendom efter avdrag av skulder) och ni makar får själva bestämma vilken fysisk egendom den ena maken får. Således delas inte samtliga tillgångar på hälften fysiskt sett, utan båda makarna går ifrån bodelningen med egendom motsvarande hälften av boets värde. Den egendomen som står i ditt namn hamnar på din sida/på din lott och du har rätt till den egendomen så länge den andra maken totalt sett får ett värde av hälften av det totala värdet av all er giftroättsgods.

Som du är inne på är det brytpunkten som är avgörande för vilken egendom som ska ingå i bodelningen. Fanns således den enskilda firman och bilen vid brytpunkten ska dessa ingå i bodelningen. Bestämmelsen om brytpunkten framkommer av 9 kap. 2 § ÄktB.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare