Vad ska man tänka på vid upprättande av äktenskapsförord?

Hej!

Min fru och jag är osäkra på om vi ska upprätta gåvobrev eller äktenskapsförord om tre olika gemensamma "egendomar" som vi önskar göra till enskilda egendomar enligt nedan. Allt är anskaffat gemensamt under vårt äktenskap och inget fördes in av oss i boet.

1, Aktier i ett AB som min fru äger till 100% ska bli min enskilda egendom. Idag är dessa inte registrerade som hennes enskilda egendom utan det är bara registrerat i aktieboken att hon äger dessa samt att hon deklarerat för innehavet.

2, Ett sparkonto med 250K i behållning på ska bli min frus enskilda egendom

3, En privat pensionsförsäkring som min fru äger ska bli hennes enskilda egendom

Hur går vi till väga med detta för att både få det juridiskt bindande vid en skilsmässa samt att det inte uppstår några skattekonsekvenser pga att de blir enskilda egendomar enligt ovan. Gåva registrerad hos skatteverket med förbehåll om enskild egendom och/eller äktenskapsförord.

Tack på förhand!!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

För att ni som makar ska kunna göra egendom till enskild egendom krävs att ni upprättar ett äktenskapsförord. (7 kap. 2 § 1 p ÄktB) Ett äktenskapsförord är det enda sättet makar sinsemellan kan förordna om vad som ska vara någons enskilda egendom.

För att upprätta ett giltigt äktenskapsförord krävs att tre krav är uppfyllda:
1. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt,
2. Äktenskapsförordet ska vara undertecknat av båda makarna, och
3. Äktenskapsförordet ska vara ingivet till registrering hos Skatteverket.
(7 kap. 3 § ÄktB)

Genom ett äktenskapsförord kan man endast göra den egendom som tillhör den ena maken dennes enskilda egendom. Ni kan alltså inte genom ett äktenskapsförord se till så att något som du äger ska bli din frus enskilda egendom eller tvärt om. För att uppnå detta måste ni först ordna äganderättsövergången särskilt. Gällande gåva mellan makar gäller egentligen inget särskilt förutom att det krävs att gåvan registreras för att uppnå skydd mot givarens borgenärer. (8 kap. 1 § ÄktB) Registrering av gåva mellan makar sker hos Skatteverket. (16 kap. 1 § ÄktB)

1. Eftersom det är din fru som står som ägare till aktierna och ni vill att aktierna ska bli din enskilda egendom krävs alltså att din fru ger aktierna till dig i gåva. Gåva av aktier fullbordas när gåvotagaren får aktiebreven i sin besittning. (3 § GåvoL) Med besittning avses att gåvotagaren ska ha aktiebreven i din omedelbara kontroll. Gåva av aktier kan ske formlöst men eftersom det i detta fall ska ligga till grund för ett äktenskapsförord, och möjligen även registreras hos Skatteverket, kan det vara bra att ni upprättar ett gåvobrev. Efter att du har fått aktiebreven i din besittning är du ägare till aktierna och ni kan då upprätta ett äktenskapsförord som föreskriver att dina aktier ska utgöra din enskilda egendom. Att observera är att din fru bör se efter i bolagsordningen så att det inte finns något hembudsförbehåll eller liknande som gör att hon inte kan ge bort aktierna.

2. Av informationen i din fråga framgår inte vem av er som äger pengarna på sparkontot varför jag förutsätter att ni har sparkontot gemensamt. Eftersom ni vill att pengarna på sparkontot ska bli din frus enskilda egendom behöver hon bli ägare till pengarna på kontot. Även här gäller samma som ovan angående borgenärer varför det krävs att ni upprättar ett gåvobrev och registrerar detta hos Skatteverket för att gåvan ska gälla gentemot dina borgenärer. I övrigt finns det inga formkrav.

3. Gällande den privata pensionsförsäkringen så är den redan din frus varför ni inte behöver göra något mer än att i äktenskapsförordet skriva att ni vill att hennes privata pensionsförsäkring ska bli hennes enskilda egendom.

Att göra på föreskrivet sätt medför inga skattekonsekvenser. Angående aktierna så träder du in i din frus skattemässiga situation eftersom det är en gåva vilket medför att ingen av er beskattas. Vi har inte längre någon gåvoskatt i Sverige.

Hoppas detta besvarade dina frågor och gav klarhet i rättsläget! Om något är otydligt är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se. Om ni vill ha hjälp av en jurist att upprätta äktenskapsförordet får du gärna återkomma på min mail så kan jag hänvisa er vidare till Lawlines juristbyrå.

Med vänlig hälsning,

Felicia LundgrenRådgivare